Det er dårligt nyt særligt for SAS, at Ryanair åbner en base med to faste fly i Københavns Lufthavn.
Det siger aktieanalysechef Jacob Pedersen i Sydbank.
- Hvis det bliver en succes for Ryanair at åbne basen, så kommer flyselskabet til at ekspandere. Det kommer til at gøre ondt på alle flyselskaberne i lufthavnen, siger Jacob Pedersen.
Ryanair løftede tirsdag sløret for, at flyselskabet til december vil stå klar med to fly i Københavns Lufthavn.
Det gør, at det irske lavprisselskab bedre kan servicere tidlige og sene flyvninger på forskellige ruter ud og ind af lufthavnen.
Ryanair åbner ligeledes fire nye ruter - heriblandt til Paris og Warszawa.
- Når Ryanair åbner de nye ruter til Paris og Warszawa, kommer selskabet i direkte konkurrence med SAS på nogle af de tidspunkter på døgnet, hvor SAS kan tage dyrere billetpriser - nemlig om morgenen og aftenen, siger Jacob Pedersen.
Ryanairs tilstedeværelse påvirker ikke kun SAS, men kommer også til at give et stort fokus på lave billetpriser generelt i lufthavnen ifølge aktieanalysechefen.
Han forklarer, at SAS netop har justeret sin forretningsmodel, så flyselskabet fokuserer på de fritidsrejsende. Det er normalt her, at Ryanair står stærkest.
- Ryanair har bestilt 300 fly hos Boeing, som skal ankomme over de næste ti år. Det er et selskab, der vil vokse, siger Jacob Pedersen.
Han studser dog over, at der i pressemeddelelsen fra Ryanair står, at basen i København kommer, hvis taksterne i lufthavnen for flyselskaberne sænkes.
- Alt, jeg hører, er, at taksterne kommer til at stige ret massivt. Noget, som lufthavnen også har brug for, siger Jacob Pedersen.
- I princippet åbner man en ladeport for, at Ryanair kan bakke ud af at lave en base i København.
Forhandlingerne om lufthavnens takster vil blive afgjort i efteråret.
De vil komme til at gøre det tydeligere, hvad Ryanair vil gøre, siger Jacob Pedersen.
/ritzau/