Tidligere økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen advarer mod at give statsstøtte til flyselskaberne. Det vil skævvride konkurrencen, mener han.
EU's åbning for statsstøtte til askeramte flyselskaber er et skridt i den forkerte retning, og det risikerer at skævvride konkurrencen mellem de europæiske flyselskaber.
Det mener tidligere økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K), der nu er medlem af Europaparlamentet.
- Vi skal ikke ud ad et spor, hvor medlemslandene kan sende skattepenge direkte til flyselskaberne, for så er det størrelsen på de enkelte landes statskasser, der bestemmer, hvilke og hvor mange flyselskaber der overlever, siger Bendtsen i en pressemeddelelse.
Bendtsen opfordrer i stedet EU-landene til at tilbyde flyselskaberne specielle lån og lånegarantier, som skal hjælpe dem med at håndtere milliardtabene fra de omkring 100.000 flyaflysninger som følge af det islandske vulkanudbrud.
Men lånene skal gives på markedsvilkår, og det skal sikres, at pengene i sidste ende bliver betalt tilbage til de europæiske statskasser, mener Bendtsen, som har stillet en række spørgsmål om sagen til EU's transportkommissær, Siim Kallas.
- Det er klar konservativ politik, at vi vil kæmpe imod statsstøtte af enhver slags, fastslår Bendtsen.
Hvis den holdning går igen hos Bendtsens konservative partifæller i den danske regering, vil det utvivlsomt vække protester hos SAS, der håber på en kompensation på op mod en halv milliard kroner.
EU-Kommissionen fremlagde tirsdag en foreløbig redegørelse, der viser, at den europæiske luftfartsindustri har lidt et tab på op mod 18,6 milliarder kroner på grund af det europæiske flyveforbud.
Samtidig gjorde kommissionen det klart, at den er parat til at godkende ansøgninger fra EU-landene om at kompensere flyselskabernes tab ved hjælp af statsstøtte.
/ritzau/