Der er under to måneder til de fysiske turistkontorer lukker og slukker på Lolland-Falster, og fremtiden for turisterne på Sydhavsøerne bliver digital.
Det har vakt en masse vrede og frustration og undren, at Visit Lolland-Falster traf beslutningen om at lukke kontorerne.
Også hos formanden for Nykøbing Falster Turistforening og Sundgruppen, Birgitt Bjerre, møder den beslutning både undren og harme.
Selvom hun erkender, at fremtiden for de fysiske kontorer på Lolland og Falster ser vanskelig ud, har hun ikke opgivet håbet. For hos andre lokale turistforeninger i Danmark, der har været igennem samme digitale omstilling, har hun set, at der kan være muligheder.
Her har de beholdt fysiske kontorer
I et forsøg på at blive klogere og se, hvordan de gør det i andre kommuner i landet, har Birgitt Bjerre senest været i grænselandet i Syddanmark, hvor hun har besøgt flere af de sønderjyske kommuner, som for et par år siden var ude i samme øvelse, som Lolland og Guldborgsunds turisme nu skal igennem.
Hendes besøg og erfaringer gør, at hun håber på, at al håb ikke er ude for turistkontorerne - i hvert fald på sigt.
- De har været i gang med at servicere turisterne digitalt og lavet turistspot. Men i Sønderjylland har kommunerne fundet ud af, at det var en rigtig dårlig ide, og derfor har Haderslev, Aabenraa, Tønder og Sønderborg Kommune åbnet et turistkontor i hver kommune - som bliver brugt sammen med de 16-20 turistspots, der er rundt omkring.
- Fra i år har de derfor lavet et samarbejde med Destination Sønderjylland, hvor kommuneren går ind og betaler til de kontorer. Det er en god ide, for så er der både turistspots, hvor turisterne kan komme på wifi og selv søge informationer, hvis der ikke er tid til at hjælpe dem lokalt, samtidig med at man kan få endnu mere personlig hjælp på kontorerne.
"Det gør mig harm"
I sin jagt på forståelse af Visit Lolland-Falsters beslutning om at lukke de fysiske kontorer, har hun været til møde med Lindy Kjøller, som er destinationschef hos Visit Lolland-Falster og er en af dem bag den omdiskuterede beslutning, men det ændrede hverken på hendes holdning eller manglende forståelse af beslutningen.
- Lindy har jo fået at vide af sin bestyrelse, at nu skal vi være digitale på Lolland-Falster. Jeg tror ikke, at bestyrelsen og dem, der har besluttet, at vi skal nedlægge personlig betjening på Lolland-Falster, kender noget til alle de ting, som kontorerne beskæftiger sig med.
- Jeg synes, de misser en oplagt mulighed for at servicere de turister, som gerne vil besøge os. Og det gør mig rigtig harm.
- Visit Lolland-Falster meldte ud, at kun fem procent af turisterne bruger de fysiske kontorer. Kan du ikke forstå det argument?
- Vi fik at vide af Lindy Kjøller, at der hvert år er 2-3 millioner overnatninger i vores område. Hvordan han kommer frem til de fem procent, ved jeg ikke. Men jeg synes stadigvæk, at 120.000 er rimeligt mange, som må undvære den hjælp fremover. Det er ikke en ordentlig måde at behandle folk, som man kan tjene på, at man bare fravælger dem.
- Jeg synes stadigvæk, at det er for tidligt med den digitale omstilling. Måske om 4-5 år om vil det fungere. Men som verden ser ud i øjeblikket, er det for tidligt at gøre det til en digital turist-information, mener Birgitt Bjerre.