Som omtalt i gårsdagens avis har Dansk Folkeparti protesteret kraftigt over, at Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland - har taget initiaiv til en undersøgelse af behovet for arbejdskraft i forbindelse med etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt.
"Nærmest uartigt", mener DF om undersøgelsen, der tages som udtryk for, at man tager beslutningen om forbindelsen for givet.
Men også andre steder tager man håndfaste bælt-initiativer. Det ser for eksempel ikke ud til, at de vrede medlemmer af Dansk Folkeparti studerer "Licitation" Byggeriets Dagblad. Her finder man nemlig - umiddelbart under et udbud om rengøringen på Bjergby skole i Hjørring - to licitationsopslag: Bro-Design, Femern Bælt Forbindelsen, begrænset udbud, hedder det ene. Det andet: Tunnel-design, Femern Bælt Forbindelsen, begrænset udbud. Kontaktadresse for begge er Femern Bælt A/S i Vester Søgade, København. Man kan i øvrigt se mere på Sund & Bælst hjemmeside.
Uanset om det er at foregribe begivenhedernes - eller beslutningernes - gang så er der reelt tale om de første skridt frem mod afgørelsen om, hvordan den endelige forbindelse til Tyskland over Østersøen skal se ud. Udbuddet her gælder en prækvalifikation. Der er frist 1. juli. Man skal tilkendegive, om man ønsker at deltage i licitationen.
- Vi (Femern Bælt A/S) finder så frem til, hvem der får mulighed for at deltage, forklarer projektleder Finn Ennemark, Femern Bælt A/S. Der bliver maksimalt fem deltagere i hver kategori: Bro og tunnel: - Det er helt almindeligt, at man i projekter som dette både skal have en bro-løsning og en tunnel-løsning. Vi skal have alternativer at arbejde med, tilføjer Finn Ennemark. Sådan er det altså, selv om det af aftalen mellem transportministrene i Danmark og Tyskland fra juni sidste år fremgår, at "forbindelsen består af en dobbeltsporet jernbane og en firesporet motorvej, og at den foretrukne tekniske løsning er en skråstagsbro". Men den endelige udformning fatslægges først efter diverse undersøgelser.
- Efter sommerferien præsenterer vi udbuddet. Tidsmæssigt vil det være sådan, at vi formentlig et par år efter at have udpeget rådgiveren til den faste forbindelse kan præsentere det endelige projekt, som jo altid vil blive et kompromis: En afvejning af en række spørgsmål om økonomi, sikkerhed, miljø, sejlads og så videre, forklarer Finn Ennemark, som i øvrigt konstaterer, at de kommende måneders "køreplan" for licitationsarbejdet fortsætter - uanset om en statstraktat om forbindelsen underskrives om nogle uger eller måneder.
Erhverv
Indbydelse til licitation på Femernbro - og tunnel
Annonce
Seneste nyt
-
NFH taber til Team Esbjergs reserver
-
Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt
-
Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?
-
Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet
-
Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner
-
Lokal grevinde er død
-
Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer
-
Politiet på pletten: Snorksov i varerummet
-
- Det er både utidigt og umodent at bringe det op
Annonce