Prøv som hovedregel at skelne mellem det professionelle og det private, lyder et af rådene i ny bog om det stigende antal konflikter på jobbet.
Der bliver flere af dem. Og de bliver alvorligere:
Konflikter og skænderier på jobbet. En forklaring kan selvfølgelig være, at vi bare er blevet mere "sarte" - eller at et stadigt stigende antal rådgivere af forskellig slags ser en intersse i at påpege job-problemerne i lige så stigende omfang.
En af dem kunne være Nethe Plenge, Nykøbing F., forfatter og konfliktrådgiver med lang erfaring bag sig. Hun udgiver i dag en ny bog: "Mød Konflikten."
Afslutningsvis i sin bog tager hun faktisk provokationen op under overskriften "Hvorfor nu al den snak om konflikt?". Hendes forklaring er, at konfliktsnakken bestemt ikke alene er et modefænomen men bunder i reelle og betydningsfulde ændringer i vores arbejdsliv - og liv i det hele taget. Et af de fundamentale problemer er nemlig ifølge Nethe Plenge, at det kniber voldsomt med at skille det private fra det professionelle..
- Vi har ny organisationsformer med mere selvstyre, flere ledelsesforpligtelser for den enkelte og for gruppen. Vi taler om "det hele menneske" og om personlige egenskaber som "fleksibilitet" og "omstillingsparathed" som en del af arbejdslivet. Sat lidt på spidsen kan man sige, at man altså investerer meget mere af sig selv i jobbet. Hele vores "jeg" går ind i arbejdslivet, forklarer hun.
Læs meget meret i Folketidende mandag.