Thomas B. Olsen, Nordic Sugar har man været vant til at leve med voldsomme omskiftelser og nye regler.
Sådan lyder den helt korte version af de første måneder som ny direktør for Nordic Sugar - tidligere Danisco Sugar - fra Thomas B. Olsen, som forleden også øste ud af sine erfaringer om krisehåndtering til en stribe af landsdelens erhvervsfolk.
Det skete i forbindelse med DI Lolland-Falsters årsmøde.
- Vi har ikke lavet andet end krisehåndtering i årevis, lyder hans let humoristiske tilgang til emnet: Forstået på den måde, at netop sukkerproduktionen har været udsat for et utal af omskiftelser - især via EU
- gennem de senere år.
- Der er ikke mange virksomheder og brancher, som har opereret under vores
forudsætninger: Sæt prisen ned med 40 procent. Reducer produktionen med 40 procent. Stop eksport. Vi er på den måde ganske godt vant med at operere under pres, siger Thomass B. Olsen.
Nordic Sugar - og fødevarebranchen generelt - er ikke den hårdest ramte under den nuværende krise.
- Men vi har haft en nedgang i salget på mellem fem og 10 procent det seneste halve år. Det er markant i vores branche, påpeger han.
Faldet er primært sket i salget til de professionelle kunder - altså industrien. Detailsalget trives derimod fint.
Nogle af Thomas B. Olsens "kriseråd" til virksomhederne drejer sig om at holde fast i sin overordnede strategi - uanset krise.
- Så må man skrue lidt på håndtagene undervejs. Vi prøver selvfølgelig hele tiden at kigge på alle forretningsgange og sige: Gør vi det godt nok., Et andet vigtigt element er kommunikation til både kunder og ansatte, så alle ved, hvad vores situation er, og hvorfor vi gør, hvad vi gør, påpeger Thomas B. Olsen.