Annonce
Erhverv

Lego stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

Lego vil evaluere, hvordan man skal markedsføre på sociale medier i fremtiden. I mellemtiden vil legetøjskoncernen ikke annoncere de næste 30 dage. (Arkivfoto) Foto: Fabian Bimmer/Reuters

Lego sætter reklamer på sociale medier på pause i 30 dage, mens man evaluerer brugen fremover.

Lego har besluttet at droppe alle reklamer på sociale medier de næste 30 dage.

Det oplyser Lego på sin hjemmeside.

Beslutningen kommer, efter at blandt andet Facebook er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at fjerne hadefuldt indhold på det sociale medie - herunder racistiske opslag.

- Vi er forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, som de skal arve.

- Det inkluderer at bidrage til et positivt og inkluderende digitalt miljø, der er fri for hadudtalelser, diskrimination og misinformation, siger Legos marketingchef, Julia Goldin, i en skriftlig kommentar.

Med pausen følger Lego i hælene på en række andre store virksomheder, der har varslet lignende tiltag. Det gælder blandt andet Coca-Cola og Starbucks.

Ifølge det amerikanske magasin Forbes har mere end 400 selskaber droppet annonceringen på Facebook.

Lego vil nu gennemgå de standarder, som legetøjskoncernen vil bruge til reklame og markedsføring på sociale medier i fremtiden.

Fredag lovede Facebook-stifter Mark Zuckerberg ændringer.

Det sociale medie vil nu gøre mere for at fjerne hadefuldt indhold.

Det kan eksempelvis være politikere, som opildner til vold, eller racistiske ytringer fra brugere. Det vil fremover blive fjernet uden undtagelse.

Reklamer med hadefulde ytringer om etnicitet, religion eller seksuelle præferencer vil blive blokeret.

Lego understreger i sin meddelelse, at legetøjskoncernen ikke vil skrue ned for beløbet, der bliver brugt til markedsføring.

Pengene vil blot blive øremærket andre steder de næste 30 dage end sociale medier.

Link til meddelelse fra Lego
Link til opgørelse
Artiklen fortsætter efter annoncen
  • Lego-familiens pengetank øger overskuddet markant
    Lego vil evaluere, hvordan man skal markedsføre på sociale medier i fremtiden. I mellemtiden vil legetøjskoncernen ikke annoncere de næste 30 dage. (Arkivfoto) Foto: Fabian Bimmer/Reuters
Annonce
Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Erhverv

- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

112

Standset i Rødbyhavn: Hård straf til narkosmugler

Lolland

Utæt pakning stopper færge

112

Stoppet med tåregas i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Lolland

Henrik er ikke i tvivl: Den vil ødelægge vores by

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

Lolland

Trods store ændringer: Gode nyheder fra Dølle

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Annonce
Annonce
Sport

NFH i DM-semifinalen efter gigantisk drama

112

Skib i brand i Køge - sundhedsskadelig røg driver ind over byen

Indland

EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

Guldborgsund

Har ligget der i årtier: Nu skal den rives ned

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte