Annonce
Erhverv

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Flere abonnenter på streamingtjenesten Spotify får omsætningen til at fortsætte opad, viser regnskab. (Arkivfoto). Foto: Dado Ruvic/Reuters
Abonnementsforretningen i Spotify driver omsætningen opad. Det fremgår af virksomheden seneste regnskab.

Streamingtjenesten Spotify har rundet 205 millioner betalende abonnenter.

Det får den svenske virksomheds omsætning til at fortsætte opad.

I fjerde kvartal steg omsætningen 18 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år. Dermed omsatte Spotify for knap 3,2 milliarder i fjerde kvartal af 2022.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fremgår af Spotifys regnskab, som er blevet offentliggjort tirsdag.

Væksten i betalende abonnenter overgår selskabets egne forventninger med tre millioner abonnenter. Især de latinamerikanske lande har overrasket positivt.

Størstedelen af Spotifys indtjening stammer fra abonnementsforretningen, men selskabet har også tjent flere penge på reklamer. Den del af væksten kommer især fra folk, der lytter til podcast.

Ifølge regnskabet voksede den del af omsætningen, der stammer fra podcast-lyttere, over 30 procent på årsbasis i fjerde kvartal.

På trods af stigende omsætning endte Spotifys driftsresultat med et underskud på 231 millioner kroner.

Hvert år flyder de sociale medier over med de såkaldte Spotify Wrapped, der viser, hvad brugerne har brugt deres lyttetid på.

Wrapped-kampagnen fra 2022 blev rullet ud på 111 markeder og fik brugerne til at interagere 30 procent mere med indholdet end året før.

Kampagnen var også med til at forøge antallet af månedlige brugere.

I regnskabet inddeler selskabet de månedlige lyttere i fire kategorier: "Europa", "Nordamerika", "Latinamerika" og "Resten af verden".

Særligt antallet af lyttere i kategorien "Resten af verden" er vokset. De udgjorde i fjerde kvartal 28 procent af Spotifys månedlige brugere.

Væksten er ifølge regnskabet ført an af brugere fra Indien og Indonesien.

Spotify blev stiftet af de to svenskere Daniel Ek og Martin Lorentzon i 2006 og gik i luften i en række europæiske lande i 2008.

I 2011 gik Spotify ind på det danske marked.

Daniel Ek er i dag selskabets administrerende direktør.

/ritzau/

  • Flere abonnenter på streamingtjenesten Spotify får omsætningen til at fortsætte opad, viser regnskab. (Arkivfoto). Foto: Dado Ruvic/Reuters
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik