Danske Bank og Nordea vil gøre det lettere at bekæmpe økonomisk kriminalitet i "kend din kunde"-initiativ.
Fem nordiske storbanker - herunder Nordea og Danske Bank - vil danne nyt selskab, der skal etablere en "kend din kunde"-struktur, som skal forebygge hvidvask.
Det oplyser bankerne i en pressemeddelelse.
Ved at gå sammen kan bankerne samle kræfterne og spare tid og penge.
- Bankerne har til hensigt at oprette et joint venture, Nordic KYC Utility, hvis eneste forretningsmæssige formål er at udvikle en effektiv, sikker og omkostningseffektiv fælles nordisk infrastruktur på "kend din kunde"-området.
- De stiftende banker vil sammen eje og drive det, men det er tanken, at joint venture-aftalen også skal tilbyde sine ydelser til tredjepart, lyder det.
Danske Bank og Nordea har begge har fået massiv kritik i flere omgange for ikke at forhindre hvidvask.
I en stribe historier skrevet af Berlingske Business i 2017 og i år er det kommet det frem, at Danske Banks estiske afdeling er blevet brugt til ulovlige transaktioner og hvidvaskning for milliarder.
Bankens ledelse har erkendt, at den reagerede for sent på flere advarsler om situationen.
På samme vis afslørede lækkede papirer fra et advokatkontor i Panama - de såkaldte Panama Papers - i 2016, at Nordeas kunder havde fået hjælp til at skjule penge i skattely.
Sagen rullede videre i 2017, hvor Nordea blandt andet fik kritik af Finanstilsynet for ikke at gøre nok for at forhindre hvidvask af penge.
Både Nordea og Danske Bank har tidligere måtte betale tocifrede millionbøder for brud på hvidvaskregler.
Ud over Danske Bank og Nordea er DNB Bank, Svenska Handelsbanken og Skandinaviska Enskilda Banken med i samarbejdet. Det er betinget af EU-Kommissionens godkendelse.
- Bankerne har de senere år rettet en stor del af indsatsen for at bekæmpe økonomisk kriminalitet mod at sikre overholdelse af kravene til behandling af kundeoplysninger, lyder det i pressemeddelelsen.
- Den enkelte bankkunde oplever imidlertid, at processen med oplysningskravene tager lang tid, og ofte at de kontaktes af flere banker med forskellige procedurer. Ineffektive "kend din kunde"-processer påvirker også bankerne negativt, lyder det.