Post Danmark er faldet i unåde hos postkassemontør, der anklager Post Danmark for at have handlet utilstrækkeligt i forbindelse med ny postkasselov.
Om syv måneder er det slut med at få posten direkte ind ad døren i etageejendomme. Godt nyt for postbudene, men ifølge postkasseforhandler og montør Box-Op dårligt nyt for ejer- og andelsboligforeninger. Postkasseforhandleren kritiserer Post Danmark for utilstrækkelig information og for lang ekspeditionstid, så boligforeninger risikerer at måtte slippe 10 til 20 procent mere i indkøb af postkasser.
Box-Op påpeger, at Post Danmark i flere tilfælde været mere end tre måneder om at give tilbagemeldinger og anbefalinger. Da en af Danmarks største postkasseproducenter 1. august sætter priserne op, risikerer boligforeninger at skulle betale en højere pris for postkasser end planlagt.
Men den kritik afviser Post Danmark.
- Ingen ejendom er forpligtet til at vente på anvisninger fra vores side. Bekendtgørelsen, som man kan finde via vores hjemmeside, giver klare retningslinjer for, hvordan anlægget skal sættes op, så man selv kan gå i gang. Oveni den øvrige indsats besvarer vores medarbejdere hver dag cirka 75 henvendelser per brev og telefon om dette. Samlet set er det en indsats vi mener, vi godt kan være bekendt, siger vicedirektør i Post Danmark Søren Ravn.
Box-Op vurderer, at halvdelen af de ejendomme, som er berørt af den nye lov, mangler at få sat postkasser op. Det svarer til over 300.000 boliger. Post Danmark er dog ikke bekymret.
- Vi tror på, at de ældre etageejendomme når at sætte brevkasseanlæg op inden for fristen. Derfor er der ingen grund til at gå ud og tale om, at vi vil stoppe med omdeling af posten fra 1. januar. Den mulighed eksisterer, ja, men kun som den sidste udvej. Og der er slet ikke nogen tvivl om, at det lykkes at få brevkasseanlæggene op, hvis producenter og forhandlere af brevkasseanlæg går lige så positivt ind i opgaven med informationer som Post Danmark har gjort det, siger Søren Ravn
/ritzau/