Danskere, der får refunderet flybilletter hos rejseportalen flybillet.dk, får ikke hele beløbet tilbage. De skal betale et gebyr til rejseportalen.
Rejseportalen flybillet.dk kræver næsten 300 kroner af danskerne for at refundere billetten for en askeaflyst flyafgang.
I en mail fra flybillet.dk til en passager, som beder om at få penge retur efter en aflysning, hedder det:
"Det beløb, som vi modtager fra flyselskabet fratrukket et håndteringsgebyr på 295 DKK per person, vil blive overført til det kreditkort, som du har betalt billetten med".
Dermed lukrerer rejseportalen på den islandske askesky, der lammede flytrafikken, vurderer Mads Mølgaard, der er jurist ved Forbrugerrådet.
- Flyselskaberne skal give fuld refusion af købsprisen. Det vil sige, at rejseportalen i teorien ikke kan sætte gebyrer på refundering af billetten, siger Mads Mølgaard, som mener, at kunderne bør klage.
Hos Forbrugerstyrelsen har de oplevet flere henvendelser i forhold til at få penge retur for aflyste flyrejser. Her opfordres folk til at gå udenom rejseportalen og henvende sig direkte til flyselskabet, når danskerne skal have deres penge tilbage.
- Vi kan ikke sige, om rejsebureauet er berettiget til at opkræve et gebyr. Vi opfordrer dog folk til at gå direkte til flyselskaberne, når de skal have penge tilbage, siger Susanne Maria Bager fra Forbrugerstyrelsen.
Rejseportalen flybillet.dk er en del af Den Danske Rejsegruppe, som både ejer rejseportalerne Seat24, Travelstart og Supersaver.
/ritzau/