FEMERN: Sidste uges stormflod ramte Scandlines hårdt. Færgetrafikken var indstillet i længere tid, og på Femern skabte blæst og høj vandstand store skader foran den populære Bordershop. Faktisk er skaderne så store foran den store grænsebutik, at butikken har været lukket for kunder siden stormen.
Anette Ustrup SvendsenVarerne blev stående på hylderne, og de fejler intet.
Kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen glæder sig dog i første omgang over, at det hårde vejr kun har givet materielle skader.
- Vi har ikke haft nogen personskader på hverken færge eller færgeanlæg, og det er absolut vigtigst, slår hun fast.
Parkeringsplads under vand
De materielle skader har til gengæld været store ved Scandlines Bordershop på Femern. Her slog vandmasserne hårdt mod kajanlægget, og ødelagt både ramperne ind til butikken, ligesom betonunderskallen har taget skadet. Det har hele parkeringsområdet også.
- Parkeringspladsen stod under vand, og det har givet skader, som gør at vi bliver nødt til at lave en helt ny belægning, forklarer Anette Ustrup Svendsen.
Før alle disse opgaver er på plads, er det ikke forsvarligt at få kunder indenfor blandt de mange grænsevarer, men Scandlines arbejder på fuld kraft for at få ordnet det hele.
- I det omfang, som det er muligt, arbejder vi parallelt med opgaverne, men det er arbejde, som også kræver, at vi får en myndighedsgodkendelse inden vi kan genåbne, forklarer kommunikationschefen.
Varerne blev stående
Det mest realistiske bud på en genåbning er 3. november, men indtil da er der mulighed for at handle via nettet. Scandlines' hal til pre-order ligger nemlig så højt, at den klarede stormen uden problemer.
Faktisk klarede selve den flydende Bordershop også det hårde vejr fint. Oprindeligt sejlede den jo turen fra Rostock til Puttgarden, så den er skabt til at kunne klare bølgerne.
- Varerne blev stående på hylderne, og de fejler intet. Der er heller ikke trængt vand ind noget sted, siger Anette Ustrup Svendsen.
Scandlines Bordershop beskæftiger normalt omkring 100 ansatte, og en del af disse hjælper med pre-order-afdelingen under lukningen, mens andre afvikler afspadsering, frem til butikken genåbner.