Annonce
Erhverv

Taxilov gør det dyrere at få en taxa på landet

Gert Mark, formand i Aalborg Taxa og bestyrelsesmedlem i Dansk Taxi Råd mener, at en ny taxilov vil vanskeliggøre det for folk på landet at få en taxi. Foto: Polfoto/Joachim Adrian

Ifølge Dansk Taxi Råd vil folk i tyndt befolkede områder få svært ved at kunne få en taxi med ny taxilov.

Det bliver sværere og dyrere for folk, der bor på landet at få fat i en taxi.

Sådan siger Gert Mark, der er formand i Aalborg Taxa og bestyrelsesmedlem i Dansk Taxi Råd, om den nye taxilov.

Hidtil har vognmænd haft pligt til at servicere alle borgere i den kommune, hvor de har fået en kørselstilladelse.

Men det ophører nu, og det er en forringelse for borgerne i tyndt befolkede områder, siger Gert Mark til DR P4 Nordjylland.

- Serviceforpligtelsen ophører, og det samme gør døgnforpligtelsen. Når man fjerner de to ting fra loven, er det svært at forestille sig, at en taxivognmand synes, det er sjovt at køre en 30-40 kilometer for at flytte en kunde lokalt og få 100 kroner for det.

Gert Mark tror, at man i fremtiden godt kan opleve, at taxier kun kører i centrum af de større byer, hvor pengene er lettere at tjene end ude på landet.

- Det ser jeg som en stærk forringelse for de borgere, der bor på landet.

- Medmindre de er villige til at betale den faktiske pris for, hvad det koster vognmanden at køre hen til kunden - flytte vedkommende - og køre tilbage til taxaens udgangspunkt igen.

Gert Mark ved godt, at trafikministeren har sagt, at der vil blive en landsdækkende maksimalpris.

- Men med andre ord siger ministeren, at det bliver dyrere for folk på landet at køre med taxa end i dag. Hvis de da kan få fat på en taxa.

I aftaleteksten lyder det også, at man vil komme udkantsproblematikken i møde ved at lempe på dispensationen til at kunne oprette sig eget selvstændigt kørselskontor i yderområderne.

Men Gert Mark tvivler på, at der er nogle, der vil melde sig til kun at servicere ét landområde.

- Der findes enkelte landvogne tilbage i Danmark, som har det som et 24/7 job. Men man kan ikke forvente, at man i dag kan få unge mennesker til det arbejde.

- En enkeltvognmand derude holder ikke i længden, siger han til Ritzau. Bag den nye taxi lov står regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og De Radikale.

  • Thorning vil skubbe yderområder i gang med udkantspakke
    Gert Mark, formand i Aalborg Taxa og bestyrelsesmedlem i Dansk Taxi Råd mener, at en ny taxilov vil vanskeliggøre det for folk på landet at få en taxi. Foto: Polfoto/Joachim Adrian
Annonce
Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
112

Stoppet med tåregas i bilen

Lolland

Henrik er ikke i tvivl: Den vil ødelægge vores by

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Lolland

Trods store ændringer: Gode nyheder fra Dølle

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Sport

NFH i DM-semifinalen efter gigantisk drama

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Guldborgsund

Har ligget der i årtier: Nu skal den rives ned

112

Skib i brand i Køge - sundhedsskadelig røg driver ind over byen

Indland

EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

Annonce
Annonce
Lokal nyt

- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken

Lokal nyt

TV2 Øst-direktør færdig: Her er afløseren

Dølle

Dansk toppolitiker besøger Dølle

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte

Lolland

Lokal kirke får over 700.000 kroner til istandsættelse

112

Se video af voldsom bådbrand: - Det så grimt ud

Guldborgsund

Ny redningsbåd til Gedser endelig i udbud