A.P. Møller Mærsk indgår et gigantisk rutesamarbejde med sine to største rivaler på containerfragt. Tilsammen vil de få mere end en tredjedel af markedet for containersejlads.
Det er A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, der går sammen med franske CMA CGM og schweiziske MSC. Alliancen får navnet P3-netværket, oplyser A.P. Møller-Mærsk i en fondsbørsmeddelelse.
De tre rederier kommer til at drive en flåde på 255 containerskibe og skal binde verdens containerfragt til vands sammen på de tre store ruter: Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Nordamerika-Europa.
Det er mindre fragt på verdenshavene og for mange og store skibe, der får de tre rederier til at gå sammen. Indtjeningen på fragt til vands har gennem længere tid været presset på grund af den globale finanskrise.
Maersk Line kommer til at stå for omkring 42 procent af kapaciteten i der nye samarbejde.
Det bliver blandt andet Mærsks kommende gigantiske skibe, der kommer til at indgå i alliancen Triple E-serien, hvor det første skib kommer ud og sejle i juli på ruten mellem Asien og Europa.
Skibene, der bliver verdens største, skal være med til at afbøde effekten af netop overkapacitet, siger Vincent Clark, der er en af topcheferne i Maersk Line:
- Den (alliancen, red.) vil give vores kunder på de største handelsruter en attraktiv, stabil service. Og vores Triple E-skibe vil indgå i netværket uden at øge overkapaciteten på Asien-Europa, siger chefen i en pressemeddelelse om samarbejdet.
De tre rederier kommer til at have 37 procent af verdensmarkedet - og Maersk Line er den største i alliancen med lidt over 15 procent af verdens containerflåde.
P3-netværket kræver myndighedernes godkendelse, før P3 kan søsættes. Men rederierne forventer, at de endelige kontrakter kan sættes i år, og sejladsen kan begynde i andet kvartal 2014.
/ritzau/