Finanskrisen har været hård ved verdens containerrederier, der sejler varer rundt mellem verdensdelene. Og for at få bedre økonomi har A.P. Møller-Mærsks containerrederi Maersk Line indgået en alliance med to af verdens største containerrederier.
- Der er ingen tvivl om, at siden 2008 har markedet været mere volatilt og ikke haft meget vækst, og det har været meget besværligt for os at justere kapaciteten til de udsving, der var i efterspørgslen, siger topchef Vincent Clerc til Ritzau Finans.
- Qua et større netværk genvinder vi en fleksibilitet, som vi ikke havde. Vi behøver ikke længere vælge mellem et godt produkt til kunderne, og det, der er effektivt fra et omkostningsperspektiv, siger Vincent Clerc, direktør for handel og markedsføring.
Maersk Line slår pjalterne sammen med franske CMA CGM og schweiziske MSC. Alliancen får navnet P3 og kommer til at sidde på omkring 37 procent af verdensmarkedet for containerfragt.
MSC og CMA CGM er verdens henholdsvis næst- og tredjestørste containerrederier efter Maersk Line.
- Motivationen for os er, at jo større netværk, vi kan være med i, jo flere synergier og effektiviseringer kan vi få ud af det, siger Vincent Clerc til Ritzau Finans.
Direktøren peger på, at man ved alliancen blandt andet opnår stordriftsfordele, sparer lidt på brændstof og kan stoppe ved færre havne på en tur.
- Det generer en konkurrencedygtighed på omkostningerne, som vi ikke er i stand til at opnå alene, lyder det fra direktøren.
Rederierne kommer til at sejle fælles på ruterne: Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Nordamerika-Europa. Samlet vil rederierne sejle med 255 skibe på ruterne.
Maersk Line have i første kvartal 2013 en omsætning på 35,7 milliarder kroner og en bundlinje på 1,15 milliarder kroner.
/ritzau/