Den danske engrosbutik Metro, der sælger varer til erhvervsdrivende med et særligt medlemskort, er ikke forpligtet til at holde særligt øje med deres svenske kunder. Det må skattevæsnet selv klare.
Det fremgår af en dom afsagt torsdag ved EU-Domstolen i Luxembourg.
Sagen er anlagt af den danske højesteret, der vil vide, om det er Metros eller skattemyndighedernes opgave at holde øje med, om de svenske spirituskunder køber ind til privat eller erhvervsmæssigt forbrug.
De danske skattemyndigheder har tidligere krævet, at Metro Cash & Carry skulle sørge for, at deres svenske kunder ved køb af alkohol viste et såkaldt ledsagedokument, der skal gøre det muligt at opkræve punktafgift, hvis der er tale om varer til videresalg.
Sagen bunder i, at de svenske skattemyndigheder har fundet ud af, at svenske restauratører kan have interesse i at købe alkohol i Danmark, hvor afgifterne er betydeligt lavere end i Sverige.
1. januar 2012 var en liter spiritus i Danmark belagt med en afgift på 150 kroner, mens den tilsvarende afgift i Sverige var 424 kroner.
Østre Landsret sagde i 2010 god for, at Skattecenter København krævede, at Metro skulle bede deres svenske kunder vise et ledsagedokument.
Efter at have modtaget en anke fra Metro har Højesteret valgt at spørge EU-Domstolen til råds om EU-retten. Og domstolen i Luxembourg er altså ikke i tvivl om, at Østre Landsret tog fejl.
Det hedder i dommen at EU-reglerne: ikke pålægger en erhvervsdrivende som den i hovedsagen omhandlede at foretage en prøvelse af, om købere fra andre medlemsstater har til hensigt at indføre punktafgiftspligtige varer til en anden medlemsstat, og om en sådan indførsel i givet fald sker til private eller erhvervsmæssige formål.
Sagen går nu tilbage til Højesteret, der træffer den endelige afgørelse.
/ritzau/