Omsætningen gik frem med 13 procent, mens resultat før skat steg med 14 procent. Sådan ser tallene ud fra medicinalvirksomheden Novo Nordisk, der fredag aflagde regnskab for første kvartal.
På de tre måneder har virksomheden solgt for 17,7 milliarder kroner mod 15,7 milliarder kroner i samme periode sidste år.
Indtjeningen giver et overskud før skat på godt seks milliarder kroner - en forbedring på 700 millioner kroner.
Med resultaterne fastholder Novo Nordisk en global markedsandel på 50 procent af det samlede insulinmarked - en lille nedgang fra 51 procent i februar 2011.
På det vigtige vækstmarked for moderne insuliner holder selskabet uændret en markedsandel på 46 procent.
Salget er steget kraftigt for det forholdsvis nye middel Victoza, der i første kvartal alene hentede en omsætning på to milliarder kroner.
Novo Nordisks adm. direktør Lars Rebien Sørensen glæder sig over de samlede resultater.
- Vi er tilfredse med den solide salgsvækst i årets første kvartal, som endnu engang er drevet af de moderne insuliner og af Victoza, siger han.
Novo-direktøren tilføjer, at godkendelsen af to nye midler, der udgør den nye generation af insuliner for virksomheden, fortsat gør gode fremskridt.
Produkterne inden for diabetesbehandling øgede samlet set salget med 18 procent. Til gengæld gik salget af blødermidlet NovoSeven seks procent tilbage.
Tilbagegangen for NovoSeven skyldes blandt andet et lavt niveau af operationer, hvor NovoSeven bliver brugt, samt skærpede budgetkrav på hospitalerne.
/ritzau/