Nu har Niels udtænkt gode ideer mod højresvingsulykker...
Hver gang tekst-tv har endnu en nyhed om, at en cyklist eller fodgænger er død under hjulene på en højresvingende lastbil, så gyser det i stuen på Bragesvej 17. Gyset kommer fra Niels Holger Rasmussen, som har været lastbilchauffør i 17 år.
- Jeg har altid været så bange for, at der skulle ske en ulykke. For du kan simpelthen ikke se ret meget, når du svinger til højre. Chaufføren har meget dårligt udsyn, siger han.
Niels Holger Rasmussen har derfor gået og funderet. For selv om han er pensionist, ligger begrænsning af lastbilulykker ham meget på sinde.
Fire forslag
Han er nået frem til fire forslag, som ifølge ham selv ville kunne begrænse antallet af højresvingsulykker betragteligt.
For det første skal sæderne længere tilbage i vognen - der skal være en klap, så sædet kan skydes tilbage. Og sædet skal kunne vippes op ad ryglænet.
For det andet skal passagerdøren ind til kabinen også have ruder i den nederste halvdel.
Og så skal lastbilerne have skørter, der hænger ned og sikrer, at det er svært at ryge ind under den tonstunge vogn.
Slutteligt skal stoplinjen for lastbiler være fem meter før krydset, så cyklisterne kommer frem i chaufførens synsfelt.
- Hvis man kombinerer de tre ting, så vil man kunne undgå rigtig mange ulykker, forklarer Niels Holger Rasmussen.
Han tilføjer, at lastbilchaufføren også bør fjerne al deres tingel-tangel.
Det kan være gardiner, lykkefigurer og bamser. Og så ryster han på hovedet af det forslag, der er fremme om, at lastbilerne skal køre endnu længere frem for, at cyklisterne bedre kan se dem. For det vil helt spærre udsynet.
Niels Holger Rasmussen har nu skrevet til flere trafikpolitikere i håb om, at hans ideer nyder fremme.