Hvis ikke der er busser nok - og til tiden, så er hurtige tog ligegyldige.
Togfondens store investeringer i jernbanen med timedrift mellem de største byer kræver bedre busforbindelser, hvis hele Danmark skal have glæde af investeringen på ca. 28 mia. kr.
Sådan lyder budskabet fra Danske Regioner, der sammen med kommunerne står for den kollektive busdrift herhjemme.Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
En analyse, som regionerne fremlægger i dag, viser, at busserne er den vigtigste leverandør til togene: 33 pct. af alle togture har en bustur tilknyttet i den ene ende.
Analysen viser også, at jo længere togrejser, desto vigtigere er den såkaldte tilbringer trafik, hvor passagererne bruger et andet transportmiddel til enten at komme til eller fra toget. Faktisk er der i seks af syv togrejser et andet transportmiddel som bus, cykel eller bil involveret. Og her er bussen den vigtigste, fordi den står for halvdelen af den trafik til togene, hvor der er andre transportmidler involveret. Cyklen er næst vigtigste transportmiddel til og fra toget, idet den hægter sig på 26 pct. af alle togrejser, mens 17 pct. bruger en bil til at komme til eller fra toget.
Derfor håber Danske Regioners næstformand, Carl Holst (V), der er formand for Region Syddanmark, at landspolitikerne også finder flere penge til busserne for at skabe både hyppigere og bedre forbindelser til de store byers banegårde.