Det er ikke chefen eller lønnen - men derimod gode kolleger - som har størst betydning for arbejdsglæden.
Det er ikke den fede løncheck, der gør danskernes arbejdsglæde stor. Det er derimod kollegerne, som er vigtigst for trivslen på jobbet.
En ny undersøgelse fra HK viser, at gode kolleger er vigtigere end både sjove arbejdsopgaver, løn og en god chef.
- Det sociale på arbejdspladsen har betydning for, om vi er stressede, og om vi trives på arbejdspladsen, siger Signe Pihl-Thingvad, der er lektor ved Syddansk Universitet, hvor hun forsker i psykisk arbejdsmiljø.
- Det har også betydning for, hvor let vi kan udføre vores arbejdsopgaver - altså for vores produktivitet, siger hun.
54 procent peger på kollegerne som den væsentligste faktor i forhold til at få en god arbejdsdag.
46 procent mener, arbejdsopgaverne er det vigtigste, 30 procent mener, at en god chef er afgørende, mens kun 15 procent mener, det er lønnen.
- At lønnen er mindre vigtig, er en tendens, vi ser, i mange typer arbejde, hvor man hellere vil have et godt kollegaskab og interessante arbejdsopgaver.
- Men det er ikke det samme som at sige, at løn ikke betyder noget. Det er bare et spørgsmål om, hvad man prioriterer i sin hverdag, siger Signe Pihl-Thingvad.
Gode kolleger er også en af de vigtigste grunde til, at vi holder fast i vores arbejdsplads og ikke vælger at skifte til en anden.
Næstformand i fagforeningen HK Mette Kindberg siger, at der selvfølgelig er nogle grundvilkår, som skal være på plads - såsom løn - før man trives på sin arbejdsplads.
- Men derudover tilbringer vi alle rigtig mange timer på jobbet, og kollegerne betyder meget for vores trivsel og vores lyst til at møde ind på arbejdet i hverdagen, siger hun.
Undersøgelsen er foretaget for HK via Epinions Danmarkspanel blandt godt 2000 danskere.