Det er i dag svært at forestille sig et dansk trafiknet uden, men da en fast forbindelse mellem Sjælland og Fyn kom på tale i 1980'erne, medførte det palaver i befolkningen.
Dengang var Frode Nør Christensen trafikminister, og det var ham, der tog imod øretæverne fra landets borgere. Men selv om folket var imod, så kunne han i 1987 gennemføre den lovgivning, der gav os Storebæltsbroen.
Mandag den 9. oktober fylder den tidligere trafikminister 75 år.
Frode Nør Christensen var både folketingsmedlem og minister for det nu hedengangne parti Centrum-Demokraterne.
Han blev medlem af Folketinget i 1981, og han sad der i 10 år. Fra 1984 til 1986 var han gruppeformand for partiet.
Frode Nør Christensen blev sideløbende valgt til Europa-Parlamentet i 1989, hvor han sad i fem år.
Før Frode Nør Christensen blev folketingspolitiker, arbejdede han som politibetjent i København. Og han mener ikke, at alle folketingspolitikere skal være højtuddannede.
I beskrivelsen af foredraget "Hvorfor gider vi egentlig politik?" forklarer Frode Nør Christensen, hvordan han mener, at politikere ikke skal være bedre uddannede end andre.
- De skal afspejle befolkningen som helhed og være i besiddelse af flid, flid og atter flid samt en vis portion hæderlighed og et stort engagement, skrives der om foredraget på booking-hjemmesiden.
Politierhvervet vendte han kortvarigt tilbage til, efter at han forlod Centrum-Demokraterne og forgæves havde forsøgt at komme i Folketinget for Det Konservative Folkeparti.
Lykken varede dog kort, og han måtte stoppe med jobbet, da han fik Méniéres sygdom. Den viser sig ved hyppige og voldsomme anfald af svimmelhed.
Han blev derfor parkeringsvagt i Holstebro, indtil sygdommen også satte en stopper for det erhverv, og han måtte søge pension.
Han søgte pension i Den Sociale Ankestyrelse, men forsøget var forgæves, indtil han i 2000 sagsøgte staten. Her fik han anerkendt en méngrad på 66 procent frem for 50 procent.
/ritzau/