Folkeskoleelevers dalende læsefærdigheder bunder blandt andet i, at for mange elever får stress og mistrives i skolen.
Det fortæller Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Danmarks Lærerforening.
- Der er simpelthen for meget, de skal nå, og de bliver også stressede af at have en skærm foran sig hele tiden. Der er en generel problemstilling, der handler om manglende trivsel i skolen.
- Så vi har brug for nogle rum, hvor der er mulighed for at fordybe sig som elev, siger han.
Udtalelsen kommer, efter at en international undersøgelse viser, at danske skoleelever i 4. klasse læser dårligere, end de har gjort i de 15 år, undersøgelsen er blevet lavet.
En mulighed for fordybelse er såkaldte læsebånd, som nogle skoler allerede har indført, forklarer Gordon Ørskov Madsen. Her er der afsat enten en halv time eller tre kvarter i løbet af en skoledag, hvor eleverne udelukkende skal læse.
- Så er det vores opgave som lærere at hjælpe med at finde noget, der er interessant at læse, så man kan fordybe sig i det, siger han.
Forskningschef ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen peger på, at der er behov for en fornyet indsats omkring læsning i folkeskolen.
- Noget af det, som rapporten og forskerne bag undersøgelsen peger på, er, at der skal ske en fornyet indsats omkring læsning.
- Man skal starte tidligt, men også finde nogle gode balancer mellem skrivning og læsning. De to ting koblet til hinanden giver stærkere læsefærdigheder, siger han.
Ifølge Andreas Rasch-Christensen skal indsatsen også rettes mod forældrene, så børnene får læst sammen med dem uden for skolen. Men den primære indsats skal være i skolen, forklarer han.
- Det er klart, at størstedelen af indsatsen skal foregå i skolen, fordi vi godt ved, at der er nogle forældre, som måske gerne vil hjælpe deres børn, men ikke har de fornødne ressourcer til det, siger han.
Gordon Ørskov mener også, at der er skolens ansvar, at læsefærdighederne forbedres.
- Det er selvfølgelig skolens ansvar i hverdagen. Men vi kan ikke løse det her alene. Vi har brug for en samfundsindsats og en samfundsinvestering for at højne trivsel blandt børn og unge.
- Det kræver investeringer i skolen, og det kræver også investeringer i skolens normalundervisning og i skolens fællesskab, siger han.
/ritzau/