Specialundervisningen i Danmark er 50 procent dyrere end i Finland, uden at de danske elever får mere undervisning for pengene.
De kan noget i det finske skolesystem, som skoleverdenen herhjemme de seneste år har kigget på med beundring. Det gælder også på specialundervisningsområdet, skriver dagbladet Information.
Udgifterne til specialundervisning pr. folkeskoleelev er nemlig 50 procent billigere i Finland sammenlignet med Danmark, viser tal fra Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet.
Men det betyder ikke, at de finske elever får mindre støtte.
Hvor 14 procent af de danske elever modtager støtte i en eller anden forstand, er det tilsvarende tal 43 procent i Finland. Det skyldes, at man i Finland har et mere fleksibelt og lokalt styret system end på specialundervisningsområdet i Danmark, skriver Information.
Pirto Koibule fra den nationale undervisningskomité og ansvarlig for specialområdet i den finske folkeskole, siger, at fordelene ved den finske ordning især er, at den giver mulighed for at oprette "smågrupper", hvor eleverne i perioder kan modtage specialundervisning som en del af den almindelige undervisning.
- Vi har et meget fleksibelt system, hvor den enkelte skole selv fordeler timer til specialundervisning, og hvor kun få elever bliver udskilt fra den almindelige undervisning, siger Pirto Koibule.
I Finland bliver elever med ADHD og mindre autisme oftest undervist i almindelige klasser. Kun 1,4 procent af eleverne modtager undervisning i såkaldte segregerede tilbud. I Danmark er det 5,6 procent, der får undervisning uden for de almindelige skoletilbud.
/ritzau/