Analyse af Lollands detailhandel sætter finger på ømme punkter
Lolland En helt ny detailanalyse viser, at krisen og onlinebutikkernes fremdrift ikke har været gode ved det lollandske butiksliv. Men der er nu alligevel håb, hvis de to lollandske hovedbyer formår at skabe deres eget brand, konkluderer analysen.
I forhold til den seneste analyse i 2008 har Nakskov mistet 13 butikker og 12 supermarkeder. I Maribo er der forsvundet ti butikker, mens byen har fået fem nye dagligvarebutikker. Rødby/Holeby-området har mistet fem butikker - hvilket svarer til en tredjedel.
I fremtiden vil Maribo rammes hårdest af udviklingen, forudsiger rapporten. E-handelen vil frem mod 2029 gnaske sig endnu mere ind på butikkernes enemærker. Det beløb, forbrugerne vil have til at købe for i butikkerne, vil i Nakskov falde med 5,1 procent, mens det i Maribo falde med 7,6 procent - eller 13 millioner kroner.
- Det er meget drastisk! I kroner og ører er det meget store fald. Jeg tror ikke på, at det bliver så meget. Jeg tror simpelthen ikke, at det ser så sort ud, siger formand for Maribo Handel, Birger Christensen.
Læs artiklen Tegner dyster fremtid for Maribo i onsdagens Folketidende