Om få måneder kører valgkampen til kommunalvalget i november for fuld knald. Men det bliver ikke en valgkamp, der bliver ført i de sociale medier.
Næsten hver fjerde borgmester landet over er ikke på Facebook, og kun ganske få er på Twitter.
I Danmarks Kommunikationsforening har man lavet en undersøgelse, som viser, at ikke mange lokalpolitikere landet over bruger de sociale medier.
Lokalt hører Lolland Kommunes borgmester Stig Vestergaard til de, der ikke har en Facebook-profil. Det har hans borgmesterkollega i Guldborgsund Kommune, John Brædder.
- Men mest for at følge med i, hvad mine børn foretager sig, siger han med et smil.
- Jeg bruger det ikke som det store politiske debatforum, men skriver ind imellem kommentarer til meget enkle ting.
John Brædder har ikke en profil på Twitter.
- På trods af utallige opfordringer er jeg ikke på Twitter, siger borgmesteren.
- Det tager for lang tid, både at besvare henvendelser på de sociale medier, på mails og den almindelige brevkorrespondance.
Borgmesteren er helt bevidst om, at der til efteråret vil komme en del valgkamp via de sociale medier. Det kommer også til at gælde hans egen liste, Guldborgsundlisten, siger han.
- Det er jo på Facebook, man fanger de unge menneskers opmærksomhed, siger borgmesteren.
Guldborgsundlisten har en profil på Facebook, som er oprettet i maj måned. Men indtil videre er der dog intet opslået. Guldborgsundlisten har heller ikke hjemmeside på nettet. Den er stadig registeret som ”Nyt Guldborgsund”, som Guldborgsundlisten tidligere hed.
Undersøgelsen fra Danmarks Kommunikationsforening viser, at politikere i Folketinget er meget mere flittige end lokalpolitikerne på de sociale medier.
Henrik Høegh fra Bursø, som er medlem af Folketinget for Venstre, er aktiv på Facebook.
Han har en klar strategi for, hvad han skriver på Facebook.
- Det er en blanding af at lægge nogle ting på en gang imellem og høre nogle reaktioner og fortælle lidt om, hvad for en person jeg er, hvad jeg laver og hvilke aktiviteter jeg er med i, forklarer han.
Som borgmesterkandidat i Lolland Kommune er det Henrik Høeghs hensigt, at være mere aktiv på Facebook i valgkampen. Han har af tidshensyn ligesom John Brædder valgt Twitter fra.