LOLLAND-FALSTER: Siden 2016 har Dansk Folkehjælp hjulpet over 5.000 borgere rundt om i landet med at håndtere deres gæld. Men organisationen, der har hovedsæde i Nykøbing, konstaterer, at sagerne bliver mere og mere komplekse.
- Der bliver mere og mere socialfagligt, som vi også hjælper med, fordi borgerne møder lukkede døre, lange telefonkøer, uforståelige breve, uoverskuelig dokumentation ved ansøgninger om økonomisk hjælp og så videre og så videre.
Det fortæller Yvonne Lerche, der er projektleder med ansvar for lokal og landsdækkende økonomisk rådgivning.
Hun forklarer, at organisationen ser mange borgere, der kommer til kort, fordi de ikke kan betjene digitale løsninger.
- Det ser vi ofte store konsekvenser af, også fordi myndighederne ikke taler sammen, siger hun og forklarer, at flere forskellige forhold kan komme til at blive blandet sammen i en uheldig cocktail af tvangsauktion, mistet indtægt i måneder, lønindeholdelser og så videre.
Skellet øges
Søgningen efter rådgivning er stor over hele landet, konstaterer hun.
- Vi oplever lige så store økonomiske udfordringer i Aalborg og Københavns kommuner som på Lolland og Falster. I ingen kommuner går det bedre end andre. Der er bare forskel på, om borgerne kommer op af hullerne, vurderer Yvonne Lerche.
Hun fortæller, at det overvejende er borgere på overførselsindkomst, børnefamilier, enlige forsørgere og enlige, der søger den økonomiske rådgivning. Men sygdom, skilsmisse, fyring, arbejdsulykke og så videre kan også få enkelte med ejerbolig, job og bil til at søge hjælp.
- Vi oplever, at skellet mellem rig og fattig er blevet endnu større de senere år, fortæller hun og fortæller, at de frivillige, der arbejder som rådgivere, nogle gange bliver overraskede over, hvor skidt det står til.
- Nogen har uanet adgang til luksus og føler denne dybe taknemmelighed for alt, livet har givet dem, og stopper måske derfor før på arbejdsmarkedet for at hjælpe andre, som ikke har været helt så heldige. Jeg må altid gøre alle økonomiske rådgivere opmærksom på, at de vil blive overrasket over, så fattigt og usselt nogen borgere lever i dagens Danmark.
Kan tage år
Men Dansk Folkehjælps rådgivere følger sagerne til dørs, så længe borgerene er med, og folkehjælpen ser en mening med at gøre arbejdet.
Arbejdet kan handle om at søge gældssaneringer og eftergivelse af offentlig gæld, eller at forsøge at få lån erklære for ugyldige, når borgerne ikke er blevet kreditvurderet af kreditorerne.
- Derudover får vi masser af henvendelser, hvor borgerne blot skal have et godt råd, hvor de selv dribler videre, eller en henvisning til en anden aktør, som de ikke selv kan komme i tanke om, fortæller Yvonne Lerche.
Nogle sager kan løses med et enkelt møde, mens andre tager flere år, hvis der for eksempel skal forberedes til en gældssanering.
Gældsrådgivning
- Dansk Folkehjælp har en stab af 120 frivillige økonomiske rådgivere på landsplan og er i 26 kommuner.
- Rådgiverne er tidligere bankansatte, selvstændige, koncerndirektører, økonomiansvarlige, jurister, administrative medarbejdere, revisorer, med mere. Alle har erfaring med økonomi på en eller anden led og har masser af livs- og erhvervserfaring.
- De hjælper ikke blot med at håndtere stor gæld, men også med mere simple ting som forskudsregistrering i skat, indberetning af kørsel, opsætning i netbank, installering af apps, opstilling af et overskueligt budget, simpel økonomistyring med videre.
- Dansk Folkehjælp mangler altid økonomisk støtte til projektet og økonomiske rådgivere over hele landet.
- Man kan læse mere på www.folkehjaelp.dk/frivilligt-socialt-arbejde/oekonomisk-raadgivning.
- Ofte må vi også give råd om, hvordan borgerne helt simpelt skal forholde sig til deres gæld og skabe ro og derved sikre borgeren bedre livskvalitet, som hele meningen med projektet er. Og de økonomiske rådgivere er fantastiske, virkelige ildsjæle, der brænder for at hjælpe andre mennesker. De bruger mange timer hver uge, men de er også aktive i mange andre sammenhænge. Nogle er stadig erhvervsaktive, nogle er yngre, og de arbejder sammen med erfarne rådgivere. Vi har hele spektret af alle minoriteter i staben af vores økonomiske rådgivere.
Yvonne Lerche, projektleder med ansvar for lokal og landsdækkende økonomisk rådgivning, Dansk FolkehjælpOfte må vi også give råd om, hvordan borgerne helt simpelt skal forholde sig til deres gæld og skabe ro og derved sikre borgeren bedre livskvalitet, som hele meningen med projektet er.