I næsten to år har det for passagererne på en række af Lollandsbanens afgange mellem Nakskov og Nykøbing været et fast element på rejsen, at der skulle skiftes tog på trinbrættet i Grænge.
Men de tider er snart forbi. Når Lollandsbanens nye køreplan træder i kraft 18. september, er det slut med at skifte i Grænge. Det oplyser Lokaltog, der driver Lollandsbanen, i en pressemeddelelse.
Togskiftet blev indført i slutningen af 2021 som følge af, at der kom nyt signalsystem på stationen i Nykøbing. Men de IC2-tog, som kører på Lollandsbanen, havde ikke det rette tekniske udstyr til at "tale sammen" med det nye signalsystem, så derfor kunne IC2-togene ikke køre hele vejen til Nykøbing.
I stedet lejede Lokaltog tre nyere togsæt, som siden da på godt halvdelen af alle hverdagsafgangene har sørget for transporten på strækningen mellem Grænge og Nykøbing og omvendt.
Nyt udstyr på plads
Men nu er det rette udstyr nu ved at være installeret i IC2-togene også, og derfor kan de inden længe køre det sidste stykke til og fra Nykøbing igen.
- Det er en rigtig god nyhed for Lokaltog og i særdeleshed for vores kunder, at en tilpas stor del af vores 13 IC2-togsæt endelig er blevet opgraderet, så de må køre hele vejen ind på stationen i Nykøbing. Det har vi ventet på med stor utålmodighed, siger Mie Rajcic, der er driftsdirektør i Lokaltog, i pressemeddelelsen.
- De seneste knap to år har det været et irritationsmoment for vores kunder, at de ofte skulle skifte i Grænge, og jeg er rigtig glad for, at vi nu kan tilbyde dem en langt bedre rejse uden uforståelige skift, tilføjer hun.
Kortere rejsetid
I forbindelse med køreplanskiftet sker der også andre ændringer. Blandt andet bliver rejsetiden mellem de to endestationer en smule kortere.
- Rejsetiden mellem Nykøbing og Nakskov bliver reduceret med to minutter, når toget afgår fra Nakskov - og med fire minutter, når toget afgår fra Nykøbing.
- Det giver ydermere den fordel, at vi får bedre sammenhæng med regionaltogene, der kører fra Nykøbing mod Sjælland og København. Det betyder bedre tid til togskift i Nykøbing, og derudover får vi en bedre robusthed i forhold til eventuelle forsinkelser, forklarer Mie Rajcic.
Lollandsbanen transporterer omkring 900.000 passagerer om året.