Vejen i skoven er ikke umiddelbart, hvad der ligger øverst på to-do listen, når Guldborgsund Kommune tager stilling til hastigheder. Det er nemlig ikke noget, de tidligere har fået henvendelser omkring.
- Vi har andre steder, som vi er mere opmærksomme på, fordi vi her ved, at der rent faktisk sker mange ensartede typer uheld og der færdes mange trafikanter. Økonomisk giver det bedst mening, at vi prioriterer Trafiksikkerhedsrådets midler, hvor vi rent faktisk også har mulighed for at dokumentere en effekt. Det kan være svært, hvis vi handler på fornemmelser eller enkelte uheld, som ikke nødvendigvis skyldes vejens indretning eller forløb.
Det fortæller Arne Larsen, trafikingeniør i Guldborgsund Kommune.
Afgørende betydning
I midten af september kan hans afdeling se frem til at modtage en underskriftindsamling fra Hannenovskovens Hestelaug, med tilhørende vidnesbyrd. Rytterne vil gerne have hastigheden i skoven ned fra 80 til 60 kilometer i timen, fordi de kender til flere farlige situationer langs de smalle veje.
Arne Larsen fortæller, at kommunen ikke umiddelbart har oplysninger om, at strækningerne i skoven skulle udgøre et problem.
- Der har været ulykker i området, men mange af dem er eneulykker, hvor folk selv er kørt af vejen og ind i et træ. Højeste hastighed, det er sket med er over 130 kilometer i timen.
Hastighed og risikovillighed er blandt de faktorer, der får afgørende betydning for udfaldet på en ulykke, oplyser trafikingeniøren.
Arne Larsen, trafikingeniør, Guldborgsund kommuneDer har været ulykker derude, men mange af dem er folk, der selv er kørt af vejen.
Dødsulykke i nærheden
Lige udenfor skoven, på vej mod Tåderup er der dog sket en dødsulykke tilbage i 2018. Alle dødsulykker gennemgår en udvidet ulykkesanalyse og en besigtigelse med deltagelse af Politiet, Vejdirektoratet og kommunen.
- Det kunne godt tale ind i, at man kigger nærmere på det
Hestelauget rejser den her sag nu, fordi de netop frygter, der sker noget alvorligt. Var det ikke en god idé at handle, før det sker?
- Joh, det kan man mene, men altså vi har 1.500 kilometer vej i Guldborgsund Kommune. Og som sagt, er der andre områder, som vi er mere opmærksomme på, for eksempel stationskrydset i Nykøbing.
Man er i denne forbindelse både Guldborgsund Kommune og Politiet. Udgangspunktet for hastigheden på strækningen er færdselsloven. Men der kan skiltes op eller ned, hvis man kan blive enige om det.
- Vi ved, at noget af det, der virker er kontrol og at bilerne for eksempel bliver taget af politiet, lyder det.
Henvendelsen fra Hannenovskovens Hestelaug vil kunne afgøres rent administrativt, men ifølge Arne Larsen, vil den formentlig skulle forbi Trafiksikkerhedsrådet, hvor to medlemmer af byrådet også sidder. Næste møde finder sted 30. november.