På spørgsmålet "Hvad skal væk?" har svaret fra atomkraftmodstanderes læber i årtier været "Barsebäck".
Men når OOA Fonden og Nye Borgerlige tirsdag tørner sammen i Københavns Byret, er sagens atomkerne en smule anderledes.
For det, som ifølge OOA Fonden bør væk, er ikke et monumentalt kernekraftværk ved Øresundskysten, men et billede på tidligere Nye Borgerlige-formand Pernille Vermunds LinkedIn-profil.
Fonden, som udspringer af 1970'ernes græsrodsbevægelse mod atomkraft, mener, at partiet misbruger partiets logo, en smilende sol. På det omstridte foto optræder Vermund med et skilt med solen og skriften "Atomkraft? Ja tak".
- Det er helt fint, at Nye Borgerlige går ind for atomkraft. Det er deres gode ret. Men vi synes, det er helt uacceptabelt, at de skal bruge vores logo og ændre teksten til det modsatte, siger Siegfried Christiansen fra OOA Fonden.
Billedet er taget, i forbindelse med at Vermund i oktober var til en paneldebat på TV 2 News forud for folketingsvalget. Skiltet indgik ikke i udsendelsen, men Vermund blev fotograferet med det efterfølgende.
Advokat Eva Persson, der repræsenterer Nye Borgerlige i sagen, mener ikke, at der er grundlag for, at retten skal nedlægge et forbud på baggrund af billedet.
- Rekvisitten, som har humoristisk eller satirisk karakter, er ikke brugt erhvervsmæssigt, og min klient har utvivlsomt heller ikke haft nogen økonomisk vinding, skriver Eva Persson i en mail til Ritzau.
Siegfried Christiansen siger, at der findes mange eksempler på, at organisationen har tilladt satirisk brug af symbolet. Men i det aktuelle tilfælde er det noget andet.
- Der er et stort segment blandt liberale vælgere og unge, entusiastiske vælgere, som synes, at atomkraft, det lyder da vældig godt. Og de stemmer ønsker man at kapre i den valgkamp, og derfor er det misbrug, siger han.
Eva Persson oplyser, at Nye Borgerlige først og fremmest forlanger sagen afvist. Den burde i stedet være rettet mod Vermund, da der er tale om en privat profil.
Det vides endnu ikke, hvornår retten træffer afgørelse.
Den smilende sol har skinnet siden 1975
- I 1975 meldte økonomistuderende Anne Lund sig ind i den aarhusianske afdeling af Organisationen til Oplysning om Atomkraft (OOA). Organisationen var blevet stiftet året før. På det tidspunkt var der planer om at opføre et atomkraftværk på Gyllingnæs syd for Aarhus.
- Med hjælp fra reklametegner Lene Hvidtved Larsen udviklede Anne Lund logoet med den røde smilende sol på den gule baggrund, som siger "Atomkraft? Nej tak".
- De første 500 solmærker blev tryk og uddelt i forbindelse med 1. maj-demonstrationen i 1975. Det foregik på en fabrik, som fremstillede gaveartikler, i Esbjerg. I tiden efter bliver der solgt badges i stor stil.
- I 1976 bliver mærket oversat til engelsk, tysk og fransk. Siden er det blevet oversat til 60 sprog og distribueret i millioner af eksemplarer.
- Pengene fra salg af solmærket går til kampagnen mod atomkraft.
- I 1977 får OOA solmærket registreret som varemærke.
- OOA nedlægges i år 2000. Samme år stiftes OOA Fonden, hvis opgave er at varetage rettighederne i forbindelse med solmærket.
Kilder: OOA Fonden og Museum Aarhus.