GULDBORGSUND: Det har været en hård og våd vinter indtil videre. Hvert år betyder udsving mellem plus og minus på termometret, kombineret med mere vand i de kolde måneder, at der opstår huller i vejene. Med en rekordvåd vinter kunne det forventes, at de huller ville blive flere og større. Men sådan er det ifølge Claus Winter, leder af Guldborgsund Kommunes driftsafdeling, ikke.
- Det er ikke voldsomt atypisk. Der er naturligvis de meget udsatte veje, som I også har dækket i medierne. For eksempel Bønnetvej ved Hesnæs. Vi kunne have frygtet, at det ville være værre på de øvrige veje, men vinteren er ikke forbi endnu, siger Claus Winter.
Han har et budget til at reparere huller i vejene, og et system som giver overblik over, hvornår en vej nærmer sig behovet for at blive genskabt. Det er det dyreste for kommunekassen.
Smalle veje er en udfordring
Det er dog ikke bare vejret, man er oppe imod, når det kommer til veje.
- Der er mange ting, som kan påvirke vejene. I vores kommune har vi mange smalle veje, hvor der kører tunge køretøjer. Det kan lede til huller i siderne af vejen, fordi lastbiler, for at passere andre, kører ud til siden. Det kan vejene ikke altid holde til. Når det er meget vådt og blødt, er der en risiko for, at asfalten kan knække, lyder det.
Som med snerydning er det ikke alle veje, der får den samme opmærksomhed. Så ville man nemlig overskride budgettet.
- Det er op til politikerne at prioritere, hvor mange penge de vil sætte af til vejnettet. Så er det vores opgave at forvalte pengene bedst muligt. Det kan for eksempel gøres ved, at man placerer dem der, hvor de giver mest værdi, både i forhold til hvor mange der bruger dem og hvem. For eksempel busser, ambulancer og lignende. En mindre vej i et industrikvarter prioriteres ikke så højt som Gåbensevej.
Hvilken betydning har det for udgifterne til vedligehold, hvis vejene kommer til at stå med huller længe?
- Det bliver dyrere, hvis en vej skal vente. Hvis budgettet til vedligehold bliver reduceret gennem en årrække, så vil andelen af dårlige veje stige, ligesom omkostningerne til at bringe dem tilbage til en ønsket standard. Det er ikke anderledes end dit træværk derhjemme. Maler du det med tilstrækkeligt interval, holder det længere, end hvis man ikke gør det. Så tilstanden vil gradvist forværres.
Claus Winter, leder af driften i Guldborgsund KommuneHvis budgettet til vedligehold bliver reduceret gennem en årrække, så vil andelen af dårlige veje stige.
Er du bekymret for vejene i forhold til klimaændringerne?
- Nu har vi oplevet nogle voldsomme vejrhændelser fire gange indenfor et halvt år. Men det er ikke ensbetydende med, at der så ikke sker mere de næste to år. Det tror jeg i hvert fald ikke på, og det hører jeg heller ikke nogen sige længere.