Men det kræver en masterplan.
Den kommende Femernforbindelse er en stor chance for dansk turisme. Men det kræver langsigtet og ambitiøs planlægning.
Det siger HORESTAs administrerende direktør, Lone Njor Hulth, i en kommentar til det politiske forlig om broforbindelsen, der blev indgået tidligere på ugen. Der er meget store forventninger til, hvad broen generelt kan skabe af vækst. Transportministeriet mener, at samfundskassen alene bliver fem milliarder kroner rigere. Blandt andet takket være, at der kommer mere gang i kasseapparaterne på hoteller, restauranter og i detailhandlen.
Men Lone Njor Hulth advarer imod at tro, at forbindelsen blot i sig selv vil skabe øget vækst i turisterhvervet.
- Det er en kæmpe chance for turismen. Men det kræver planlægning. Vi skal selvfølgelig sikre, at der er de fornødne afkørsler og stationer igennem landet. Men der skal også være noget at komme efter. Derfor handler det nu om, at kommuner, regioner og turisterhvervet i fællesskab får lavet en masterplan for, hvordan vi kan udvikle turismen til gavn for ikke alene Lolland og Falster, men også langt større dele af landet, siger Lone Njor Hulth.
I modsat fald forudser hun, at Femernforbindelsen kan gøre Danmark til transitland for trafik nord- og sydfra, samt blot gøre det lettere for danskerne at tage på ferie i udlandet.