OPDATERET: Trafikforsker efterlyser nye prognoser for den forventede trafik på Femern Bælt-broen. Politiker afviser.
Prognoserne om en trafikvækst over en kommende Femern-forbindelse bygger på gamle beregninger med en oliepris, der er en femtedel af, hvad olie koster i dag.
Trafikforsker Per Homann Jespersen efterlyser derfor nye prognoser, inden milliardbyggeriet bliver vedtaget.
Sund & Bælt vil først lave dem, efter aftalen er på plads, skriver Ingenoeren.dk.
Den finansielle analyse af en fast forbindelse over Femern Bælt er beregnet ud fra at olieprisen maksimalt forventes at stige til 26,6 dollars per tønde olie frem mod år 2015. Torsdag nåede olieprisen 135 dollars per tønde olie.
I Sund & Bælt lyder beskeden, at olieprisens udsving kun har en meget lille betydning for trafikken, og selv en oliepris på 200 dollars per tønde vil sandsynligvis ikke få nogen særlig betydning i Danmark, oplyser direktør for Sund og Bælt Peter Lundhus.
Han er dog enig med kritikerne i, at rapporten bør opdateres, eftersom den er fem år gammel, og baggrundsberegningerne er 11 år gamle.
Næstformanden i Femern Bælt-udvalget, folketingskandidat Flemming Møller, Venstre, mener Per Homann Jespersens udspil er en politisk udmelding - og at argumentationen er fejlagtig:
- Jo højere oliepriserne er, jo mere relevant er en bro. Færgerne bruger mere brændstof, siger Flemming Møller.
I øvrigt peger han på, at færgerne ikke betaler afgift af deres brændstof - det vil bilerne gøre.
- Så det er en ti'er pr. bil - direkte i statskassen, siger Flemming Møller.