Han er anerkendt af musikanmeldere som en af Danmarks allerstørste stjerner. Hans numre har mange millioner afspilninger på Spotify. Og så er han kommet helt ud i dagligstuerne med blandt andet optrædener ved dette års X Factor-finale og ikke mindst til kronprins Christians 18-års fødselsdag.
Benjamin Hav er fuld af energi, når han træder på scenen. Men når han ikke fyrer den af med sine til tider specielle tekster og rim, toner han frem på skærmene på især ungdomsværelserne. Nu er han også dukket op på Lolland.
Ved siden af musikkarrieren er han særdeles aktiv på Youtube, hvor han spytter videoer ud. Hans besøg på et plejehjem, en genbrugsplads og Christiansborg leveres med en særlig humor, der er kendetegnende for hele Benjamin Hav-universet. Og seneste youtube-skud på stammen er fra Femern-byggeriet.
Yngre målgruppe
Besøget kom i stand på initiativ fra Benjamin Hav. Det fortæller Morten Kramer Nielsen, der er kommunikationschef hos Femern A/S.
- Han henvendte sig og spurgte, om han måtte optage og fortælle om byggeriet til sin youtubekanal. Vi vil jo altid gerne vise projektet frem, så det fik han selvfølgelig lov til, siger kommunikationschefen og fortæller, at man ikke har betalt én øre for besøget.
Morten Kramer Nielsen lægger dog ikke skjul på, at det var lidt af en appelsin, der faldt ned i turbanen.
- Vi synes jo, han er en god musiker og en interessant person. Jeg har større teenagebørn, så jeg var i forvejen bekendt med hans youtubekanal, siger han og uddyber, at det er en gevinst at komme ud til det lidt yngre publikum, som Benjamin Hav i høj grad henvender sig til.
- Vi har jo en informationsforpligtigelse, og det gælder alle målgrupper. Det vil sige, vi skal ramme bredt i vores kommunikation. Benjamin Hav har en fantastisk følgerskare, og igennem ham rammer vi nogle målgrupper, vi normalt ikke har så god kontakt med. Vi klager ikke, som man siger det på jysk, griner Morten Kramer Nielsen.
Sjov og lærerig
Selve besøget forløb succesfuldt, melder de ansatte.
- De synes, det var sjovt. Også fordi det var anderledes på en god måde. Som regel er det ”bare” journalister, der vil fortælle om projektet. Men her fik man andre spørgsmål i et helt andet setup, siger han og fortsætter:
- Udover at være informativ synes jeg, det er sjovt, og jeg har grint meget af det, siger han og fortæller, at flere af hans kolleger har brugt videoen som indgangsvinkel til at tale med deres børn om arbejdet.