Transportminister Carina Christensen glæder sig over aftale om Femern-bro. Selv om der kommer flere biler, bliver det en miljøgevinst, siger hun.
Miljøet er blandt de store vindere, når biltrafikken mellem Danmark og Tyskland går via en bro over Femern Bælt i stedet for at køre om bord på en færge fra Rødby til Puttgarden. Beregninger viser, at biltrafikken vil vokse med 40 procent, når rejsen ikke skal passes ind i færgens afgangstider, men transportminister Carina Christensen siger, at miljøet vinder.
- Det gavner miljøet, fordi færgerne forurener meget i dag. Når vi skifter dem ud med en fast forbindelse, er der en miljøgevinst, der svarer til CO2-udledningen fra en dansk provinsby med 20.000 indbyggere, siger den danske transportminister.
Hun sikrede sig i dag opbakning fra en bredt flertal i Folketinget bag aftalen, og onsdag skriver hun under på en bindende kontrakt med Tyskland.
- Det betyder, at vi kommer tættere på Tyskland, der er Danmarks største samhandelspartner. Vi kommer også tættere på Europa. Vi vil se en kortere rejsetid, hvor vi kan komme fra København til Hamburg på tre timer, og vi vil opnå en meget større fleksibilitet. Det er også et kæmpeløft til vores jernbane. Nu får vi mulighed for at få godstog ned over Femern i stedet for ind over Fyn, siger Carina Christensen.
/ritzau/