RØDBYHAVN: Når tusindvis af kunder skal transporteres, og hundredevis af ansatte skal arbejde hver dag, vokser skraldebunkerne. Bare i 2022 havde færgeselskabet Scandlines 896 tons affald fra færger og kontorer i Gedser og Rødbyhavn.
Men nu har en af de ansatte, kemiadministrator Morten Elkjær, kastet sig ud i projektet med at gøre færgeselskabet mere grønt og bæredygtigt, så i 2022 blev 51 procent af skraldet genanvendt, og samlet set blev der sparet 341,6 tons Co2.
Når Morten går rundt på containerpladsen ved siden af færgelejet i Rødbyhavn, søger hans øjne konstant efter nye måder at gøre tingene på.
Fandt opkøbere
Noget af det, der falder i øjnene, er en kæmpe stak europaller. Før gav Scandlines penge for at få dem hentet, men så fik Morten Elkjær en idé.
- De røg op i en container. Når den var fyldt, kom affaldsudbyderen og hentede dem, og så betalte vi X antal kroner for at komme af med dem, fortæller han.
Morten fandt et firma, der opkøber paller. De henter pallerne, rengør dem, istandsætter dem og genbruger dem. Og nu er det Scandlines, der får penge for pallerne.
- Vi har over 1000 paller om året, så det bliver da til en lille indtægt i forhold til, at det var en udgift. Og så er det jo godt med genbrug, forklarer Morten, der har fundet palle-opkøberne.
Morten Elkjær, kemiadministrator hos ScandlinesVi har over 1000 paller om året, så det bliver da til en lille indtægt i forhold til, at det var en udgift før.
Dyrt kobber sorteres fra
Morten Elkjær har også set på jern og metal, der skal skrottes. Nu sorteres det i forskellige metaller, og dermed har næsten fire tons metal kunnet sælges videre til en bedre pris end den ene krone pr. kilo, jern normalt sælges til.
Især kabelskrottet har Scandlines tjent på, da det jo er kobber indvendigt. Kobber giver til sammenligning med jern 13 kroner pr. kilo.
- Så nu klipper vi eksempelvis ledningerne af vores elektronikaffald. Der er kobber i, og det tjener vi godt på, forklarer Morten Elkjær.