LOLLAND: Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre - der tidligere hed Kommunernes Skolebiblioteksforening - har holdt årsmøde og valgt ny formand, som der er kutyme for at gøre hvert fjerde år.
Denne gang blev der valgt en formand fra Lolland Kommune: byrådsmedlem Klaus Svensson (S).
Foreningens afgåede bestyrelse havde udpeget ham som bud på en ny formand, og det havde generalforsamlingen ingen indvendinger imod.
Klaus Svensson er i gang med sin anden periode i byrådet og næstformand i kommunens ældre-, omsorgs- og sundhedsudvalg. Han har også været næstformand i Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre (KFPLC) i fire år. Så han kender til foreningens vigtige arbejde med at styrke landets skolebiblioteker og børnenes læsefærdigheder og dannelse.
- Jeg ser frem til at arbejde videre med de mange vigtige sager, KFPLC arbejder for, og som formand kan jeg i endnu højere grad sætte mit præg på arbejdet, siger Klaus Svensson i en pressemeddelelse.
Mere tid til dannelse
Til daglig er Klaus Svensson folkeskolelærer, blandt andet i dansk for udskolingselever på Nakskov Byskole, og har dermed stort kendskab til, hvad litteratur kan have af betydning for fagligheden.
- Vi ved, at hvis børn selvvalgt læser 20-30 minutter om dagen, nivellerer det fuldstændig det socialøkonomiske index. Og det er vi jo meget interesserede i at få implementeret på en måde her på Lolland, for vores kommune ligger desværre langt nede på det socioøkonomiske index, fortæller formanden og fortsætter:
- Jeg kan se det med egne øjne. De elever, der læser i deres fritid, har en helt anden tilgang til læring, morale og andre mennesker. Ved at læse får man en dannelse, som er svær at opnå andetsteds.
Klaus F. Svensson (S), formand for Kommunernes Forening for Pædagogiske LæringscentreJeg kan se det med egne øjne. De elever, der læser i deres fritid, har en helt anden tilgang til læring.
Den nyvalgte formand for foreningen vil derfor kæmpe for mere tid til dannelse. Skolerne i kommunerne skal prioritere, at eleverne får tid til at være på skolebiblioteket eller det pædagogiske læringscenter (PLC), som det hedder i dag. Det kræver både velvilje økonomisk, fagligt og kreativt.
- Vi foreslår, at PLC gøres til et frirum, hvor test og læringsmål ikke dominerer. PLC skal indtænkes i de ofte lange skoledage og give et afbræk til kreativitet og fordybelse i tilværelsen. Vi foreslår, at danske skoleelever får frigivet flere timer til PLC og bruger mindre tid på fagligt skolearbejde, siger Klaus Svensson.
Klaus Svensson overtager posten fra Michael Nøhr (V) fra Viborg Kommune.
Udover formandsvalg var der også valg til bestyrelsen på foreningens årsmøde, hvor der blev valgt fire nye politiske medlemmer og et nyt fagligt medlem.