Lalandias salgsdirektør Niels Feerup har opskriften på, hvordan man rendyrker og udvikler turisme. Han er ikke bange for at provokere.
"Taler man turisme og branding om Lolland er der i dag kun to fyrtårne: Knuthenborg og Lalandia. Det er hvad Lolland turistmæssigt er kendt for. Det kan gøres til meget mere, men det kræver vilje og mod. Det kræver, at vi søger forskelligheden, når vi udvikler ny turisme, og at vi gør det lidt bedre end alle andre."
Lalandias salgsdirektør, Niels Feerup, tog bladet fra munden, da han i aftes var gæstetaler på generalforsamlingen i Vestlollands Turistforening. Og turistmæssigt er han en gammel kending på Lolland - af den gode slags. Tidligere sad han i Destination Lolland. I dag er han ikke bange for at konstatere, at Lolland turistudviklingsmæssigt faktisk er stået i stampe, at vi er tilbage hvor det hele startede - i destinationen.
- Det handler om at finde en målsætning og holde fast. det er hårdt arbejde, men tag bare cykelruten på de lollandske diger som et godt eksempel. Den er unik. Den kan i med rette være stolte af. Den er der kæmpet hårdt for, men nu er den her og den kan give turisterne en helt speciel oplevelse, sagde Niels Feerup.
- Der har i årenes løb været mange gode turist-ideer lokalt, men de smuldrer og bliver ikke til noget, fordi nogle - blandt andet politikerne - går for dybt ned i detaljerne og glemmer at se de store linjer. Pludselig står de og initiativtagerne og river projekterne hver sin vej, fordi man vil have dette eller hint til at ligge præcis lige her eller der. Placeringen betyder intet. Turister kører gerne langt, hvis der er noget at køre efter - og herregud nu tager det med den nye motorvejsstrækning kun godt halvanden time at nå fra Købehavn til Rødbyhavn, sagde Niels Feerup.
Læs mere i Folketidende fredag.