Varmen banker på, men det vil ikke længere påvirke togtrafikken. Medmindre man bor på Lolland-Falster.
Sommerens varme banker på døren, men solen vil ikke komme til at påvirke togdriften på samme måde som i fjor.
DSB gik sidste år over på nødkøreplan i sommermånederne, men reperationsarbejdet på skinnenettet skrider så meget frem, at varmen slet ikke vil påvirke skinnerne i samme omfang som tidligere.
Det siger områdechef for teknisk drift i Banedanmark, Kim Andersen.
- Når det bliver varmt i år, vil jeg kunne sidde hjemme i min have uden at være bekymret - det ser jeg frem til. Der er sket en stor forandring siden sidste år, siger Kim Andersen.
75 procent af jernbanen var sidste år ramt at hastighedsnedsættelser i begyndelsen af juni, hvor en tidlig sommervarme gav problemer for DSB og Banedanmark.
I år er det kun på strækningerne fra Ringsted til Næstved og fra Nykøbing Falster til Rødby, at toget må sætte farten ned, hvis det bliver varmt.
DSB oplyser også, at den normale køreplan vil gælde i sommervarmen.
Det er risikoen for solkurver, hvor skinnerne slår sig i varmen, der kan gøre det nødvendigt at køre langsommere. Et hurtigtkørende tog belaster sporet hårdt.
Men Banedanmark, der står for at drive og vedligeholde skinnerne, har arbejdet intenst siden sidste år. Svellerne er gået efter, og der er fyldt mange skærver ud i sporet.
- Vi har siden sidste år kørt 200.000 ton skærver ud i det ganske land. Kigger man ud af togvinduet, kan man se nye hvide skærver overalt. Skærver er ballast, som stabiliserer sporet, så der ikke er risiko for solkurver, når det bliver varmt, siger Kim Andersen.
/ritzau/