Annonce
Lolland

Holgers Tesla: den optimale pendlerbil

Nu kan det kun gå for langsomt med at få en elbil, hvis man er pendler, mener Holger Schou Rasmussen, der er glad for sin sorte Tesla. Foto: Jan Knudsen

Holger Schou Rasmussen kører Tesla. Den er perfekt til pendlere, mener han.

LOLLAND Som fortaler for vindmøller og visionen om at gøre Lolland til en grøn energi-ø var borgmester Holger Schou Rasmussen (S) ikke i tvivl, da han for et halvt år siden købte ny bil: Han skulle have en elbil.

- Fossilfri biler er fremtiden, og jeg har altid vidst, at den dag, der kom en elbil, der kan køre mig til København og retur på én opladning, skulle jeg have en, fortæller han.

Som borgmester kører han omkring 45.000 kilometer om året, så han ville have en god bil.

- Med alle de kilometer, jeg kører, skal jeg have en bil, der er sikker og miljøvenlig, forklarer han.

Valget faldt på en Tesla Model 3, der har et af markedets kraftigste batterier og dermed en ganske pæn rækkevidde.

- Hvis jeg kører rigtig pænt - 70 kilometer i timen på landevej - rækker den 600 kilometer. Kører jeg blandet, er det 450 kilometer, og på motorvej er det 350 kilometer. Så jeg kan komme til København og tilbage uden problemer. Det er den optimale pendlerbil. Hvis man er pendler og kører 100-200 kilometer på arbejde, er en elbil perfekt. Efterhånden er mange arbejdspladser også begyndt at sætte ladestandere op, påpeger han.

Med den lange rækkevidde kan han som regel nøjes med at lade bilen op derhjemme om natten. Her har han et abonnement hos E.on, og det tager fem timer, så er den klar til næste dag. Men skal han på længere ture, kan bilen selv fortælle ham, hvor han skal lade op - og hvor længe.

På vej hjem fra en tur til Billund i denne uge måtte han for eksempel lige holde ind at lade op en 10 minutters tid i Middelfart - så kunne den køre hjem til Maribo.

- Men kører man i flere timer, skal man alligevel ind at holde 10 minutters pause. Og jeg har endnu ikke oplevet at have problemer med at lade, bemærker han og tilføjer, at der også findes super charge-ladestandere, der kan lade bilen fuldt op på bare 45 minutter.

"Instrumentbrættet" udgøres af en mindre tv-skærm, der har helt styr på, hvor bilen befinder sig og på et øjeblik kan beregne ruter og fortælle, hvor han skal holde ind undervejs. Bilen kan også selv styre, så han i princippet kan slippe rattet - så følger den selv vejen og afpasser farten efter trafikken.

En række funktioner kan også styres fra mobiltelefonen, der fungerer som bilnøgle. For eksempel kan han via mobilen sætte bilen til at varme op om morgenen, så den er varm og klar til afgang, når han skal ud af døren.

Og så er den udstyret med 14 højttalere, og fra skærmen har han adgang til en god streamingtjeneste.

- Du kan finde alverdens musik, bemærker han og viser nogle af de andre funktioner på skærmen.

- Nu er det ikke fordi, jeg vil gøre reklame for Tesla, men den her bil er på vej til at blive nutidens svar på 30'ernes folkevogn. Den opfylder alle behov, og i Norge er det den mest solgte bil, siger han.

Helt billig er Model 3 dog ikke. Standardmodellen koster 370.000, mens dyrere modeller kan koste op imod en halv million kroner. Holger Schous stod ham i 440.000 kroner, men det havde han også skulle give for en VW Passat i samme klasse, bemærker han. Og Teslaen er billig i drift.

I forhold til hans forrige bil sparer han således rundt regnet 20.000 kroner om året på diesel og service.

- Det er dæleme mange penge, og det giver en god forrentning, konstaterer borgmesteren og røber, at han købte bilen uden at have fået en prøvetur.

- Da jeg hentede den, spurgte jeg, hvornår den skulle til service. Så smilede de overbærende. Den skal ikke til service. Den skal bare have sprinklervæske og have luftet bremserne en gang om året, refererer han.

Holger Schou Rasmussen mener, at elbilerne nu er blevet så gode, at de kan bruges af lokale pendlere. Foto: Jan Knudsen
  • Nu kan det kun gå for langsomt med at få en elbil, hvis man er pendler, mener Holger Schou Rasmussen, der er glad for sin sorte Tesla. Foto: Jan Knudsen
  • Holger Schou Rasmussen mener, at elbilerne nu er blevet så gode, at de kan bruges af lokale pendlere. Foto: Jan Knudsen
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Annonce
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Falster

Lokal grevinde er død

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster