Annonce
Politik

Danmark kalder til klimakrig mod EU's bilindustri

Danmark vil kæmpe for grønnere biler i EU frem mod 2030. Foto: Yves Herman/arkiv/Reuters

Klimaminister Lilleholt (V) vil sænke udledningen af drivhusgasser som CO2 fra biler med mindst 40 procent.

Den europæiske bilindustri har været for sløv til at tage klimakampen alvorligt. Men det skal være slut nu, mener den danske regering.

Den vil indføre hårde krav til VW, Renault og resten af branchen: Nu skal de producere biler, der udleder markant mindre CO2.

Det skriver Politiken.

Energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) vil have sænket udledningen af drivhusgasser som især CO2 fra person- og varebiler med mindst 40 procent. Det skal især ske ved at stille ambitiøse krav til bilfirmaerne.

Det krav vil han stille mandag på et ministermøde i Luxembourg.

- 20 procent af CO2-udledninger kommer fra vores biler, lastbiler og varebiler, og derfor er det helt nødvendigt, at der stilles massive krav til bilindustrien om at reducere udledningerne, siger ministeren til Ritzau.

Det er et markant hårdere mål, end det EU-Kommissionen og de fleste andre EU-lande lægger op til. Kommissionens forslag er, at drivhusgasser fra transporten skal skæres med 30 procent.

- Vi producerer ikke biler i Danmark, og derfor har vi muligheder for markant at presse på i forhold til, at de lande, hvor der er bilproducenter, reducerer udledningerne markant, siger Lars Christian Lilleholt.

Meldingen kommer som en overraskelse for regeringens faste kritikere i både oppositionen og græsrodsmiljøet.

- Med det udspil lægger vi os klart i den gode ende i EU - der, hvor Danmark bør ligge og historisk har ligget.

- Det er her, Danmark hører hjemme, siger Jeppe Juul, der er transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd, til Politiken.

Samme holdning har Morten Helveg Petersen, der er medlem af Europa-Parlamentet for De Radikale og meget aktiv i klimadiskussionerne i EU.

- Jeg synes, at det klæder regeringen at ville noget på det grønne område, og det synes jeg faktisk, er tilfældet her.

- Vi har et kæmpe efterslæb på transportsektoren. Vi er nødt til at gøre transport grønnere, hvis det er, vi skal bekæmpe klimaforandringerne, siger han til Ritzau.

  • European Union flag flutter outside the EU Commission headquarters in Brussels
    Danmark vil kæmpe for grønnere biler i EU frem mod 2030. Foto: Yves Herman/arkiv/Reuters
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Falster

Lokal grevinde er død

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster