Hvorfor vil Søren P. Simonsen fra entreprenørfirmaet Ejner J. Jensen sammen med MSE, Troels Jørgensen og landinspektørfirmaet Rasmussen & Kragh nøjes med en skrabet løsning og en halv omfartsvej?
Ingen af de herrer eller firmaer vil næppe nogensinde bo nabo til en vej, som bliver voldsom belastet med trafik i de næste 5 ? 10 år, så vil de for længst flytte væk.
Vejen fra motorvejen afkørsel 44 og ned til hotel Falster rundkørsel (rammer Ønslev, Bruntofte, Stubberup, Bangsebro og Kraghave) bliver voldsomt trafikeret med modullastvogne og andet langsommelig trafik.
Det samme gælder fra Hegnetvej ved Brændte Ege og helt ned til Gedser (rammer Væggerløse, Radbjerg, Marrebæk, Marielyst, Stavreby, Skelby, Gedesby, Gedser m.fl.) alle bliver ramt af tung og langsommelig trafik.
Det glæder mig derfor, at det bynære forslag ikke er med i finansloven, hermed vinder vi tid til at få den rigtige løsning til samme pris og tid.
Forslaget er ikke bæredygtigt, fordi Scandlines vil udbygge Gedser havn for flere hundrede millioner kroner og bygge to nye færger, der kan tage 96 lastbiler.
Det alene vil betyde, at trafikken i forhold til IC-færgerne, som kun har et dæk, vil stige med 150 procent, og der kommer timedrift. Halvtimedrift kommer også.
Scandlines investerer halve milliarder kroner, for at lave en bæredygtig overfart.
Så må man også gøre det samme med omfartsvej og ikke nøjes med ?sølle? 112 millioner kroner.
Forslaget er ikke fremtidssikret, fordi man skal hen og planlægge en ny omfartsvej igen om 10 år, da ingen vil bo i nærheden af de trafikerede byer og veje. Der kommer alt for meget tung og langsommelig trafik i fremtiden.
Deres forslag betyder også, at det berømte banegårdskryds blot flytter problemet et andet sted hen. Hvem er tjent med det? Jeg spørger bare, skal man bygge omfartsvejen, skal det ikke være dagens tilbud eller skrabede løsninger, vi som lokalbefolkning har brug for, uanset om man bor på Vesterskovvej i Nykøbing F. eller hvilken som helst andet sted.
Mit forslag om Ny omfartsvej på Falster, tager netop hensyn til dette. Det er ikke dyrere at bygge og begynde med end de omtalte herrer og firmaers forslag, da man netop starte med en lille bid, som indgår i Ny omfartsvej på Falster. Den skal nemlig udbygges på sådan en måde, som der er trafik til. Herved undgår man at genere lokalbefolkningen mere end højest nødvendig, indtil det færdige projekt er fuld udbygget, gerne som motorvej. De omtalte herrer og firmaer glemmer, at det er en international vej E55, og det betyder, at det er mere end bare en lokalvej omkring Nykøbing F.
Forslaget er ikke miljørigtigt, fordi store tunge køretøjer, som lastbiler og især modullastvogne, skal bremse ned og gå op i fart, hver gang de skal bruge den Bynære omfartsvej ved rundkørsler m.m. Der skal bygges miljørigtigt, derved sparer man miljøet for mange tusind tons CO2 hvert år, når køretøjerne kan holde samme fart hele tiden. Transporttid koster dyrt.
Forslaget giver ikke Gedser by og Sydfalster noget løft, hvem vil bo i et udkantsområde når trafikken vil virke ?dræbende? når man skal frem og tilbage eller krydse vejen, hverken beboere eller erhvervslivet vil bosætte sig i området, selv vores sommerturister i sommerhusene er faldende.
TÆNK de vil bytte Gedserbanen ud med en omfartsvej, glem det, hvis det var ovre i Jylland, vil de holde på værdierne i udkantsområder, man kan ikke vide i fremtiden eller næste år, hvad der kan opstå af nye ideer med en jernbane. Desuden indgår Gedserbanen i Stormflodsberedskabet, hvis vandet går over digerne.
Femern info 6. december giver udtryk for på bagsiden, TÆNK STORT, MEGET, MEGET STORT hvorfor gør de herrer og omtalte virksomheder ikke det? I Nordjylland har de to motorveje, det har holdt på befolkningen og erhvervsliv, udviklet området osv. (det var den rigtige beslutning, alt andet er misundelse og jantelovsmentalitet). Hvorfor kan I ikke tænkte lige så stort med omfartsvej på Falster og til internationalt vejforbindelse til E55 på Gedser ? Rostock overfarten?
Problemet er, at de omtalte herrer og firmaer ikke har fortalt politikkerne i Guldborgsund kommune og kaffeklubben ved Henrik Høegh, at sådan burde det være, jysk besindighed og jysk pioner ånd.
Frode Vest Hansen
Havlykkevej 2
Idestrup
Politik
Hvorfor skrabet løsning?
Annonce
Seneste nyt
-
Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger
-
Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen
-
Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker
-
Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt
-
Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer
-
Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde
-
Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud
-
Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning
-
Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned
Annonce