Annonce
Politik

Økonom: Ikke alt er farbart i Enhedslistens plan for vejskat

Det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomiprofessor. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Der er en række økonomiske og tekniske usikkerheder i ny klimaplan, som foreslår vejafgift per kørt kilometer.

Fremover skal det koste penge at køre på de danske veje, hvis det står til Enhedslisten, som i en ny klimaplan foreslår en vejafgift, der er højere i byer end på landeveje.

Det skal koste en krone for hver kilometer kørt i byerne, 0,25 kroner for motorveje og 0,1 krone for øvrige. Der står dog ikke noget om, hvordan det skal ske, hvilket en økonomiprofessor kritiserer.

- Det er interessant, fordi det er noget, mange har snakket om. Men man venter på en teknisk løsning, som er interessant og mulig at implementere, siger Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet.

Han ser vejafgift som udspillets største finansieringskilde, men også som den største udfordring.

Samtidig mener han, at det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomer.

Enhedslisten beskriver ikke, hvordan pengene skal opkræves. Men hvis det bliver en gps-løsning, er der mange udfordringer ifølge Bo Sandemann Rasmussen.

- Det er ikke billigt, når det skal implementeres, og hele systemet skal op at køre. Man bliver lidt bange, fordi det er endnu en offentlig, digitaliseret løsning. Det her kan blive rigtig dyrt, og de har ikke beskrevet, hvad de har tænkt sig, siger han.

Han roser partiet for at have overfinansieret udspillet, men peger samtidig på, at det indeholder en række usikkerheder.

- De undlader at gøre det, man måske burde gøre, nemlig at lave forskellige satser for vejtype til vejtype og lade dem variere i løbet af dagen, så de er højere, når der er myldretid, siger han.

  • Flertal vil have vejskat for udlændinge
    Det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomiprofessor. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Falster

Lokal grevinde er død

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster