Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) afviser behov for ny reform af folkeskolen.
Statusredegørelsen for skoleåret 2019/2020 viser, at de nationale mål for folkeskolen fortsat ikke er indfriet.
Det meddeler Børne- og Undervisningsministeriet på sin hjemmeside.
- Der er fortsat udfordringer i folkeskolen. Desværre, siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
- Jeg tror, at vejen frem er, at vi politikere sætter os sammen med parterne i folkeskolen - og ser, hvilke knapper vi skal skrue på - og gør det med respekt for alt det gode, der sker i skolen, siger hun.
Statusredegørelsen er blevet lavet hvert år, siden folkeskolereformen trådte i kraft i 2014.
Reformen er gennem årene blevet mødt med massiv kritik og krav om, at den bliver lavet om. Både fra politikere og organisationer.
Regeringen er dog uenig i det synspunkt, pointerer Pernille Rosenkrantz-Theil.
- Folkeskolen har ikke brug for en ny, stor reform.
- Samtidig har regeringen sammen med aftalepartierne bag finansloven for 2020 afsat flere penge, så der tiltrængt kan ansættes flere lærere i folkeskolen, siger hun.
Den seneste statusopgørelse viser blandt andet, at resultaterne i læsning og matematik har været stabile for de fleste årgange siden skoleårene 2014/2015 og 2017/2018.
Der er dog også fremgang på enkelte årgange i begge fag.
Den generelle trivsel blandt eleverne har ifølge redegørelsen ligget på et stabilt højt niveau, siden reformen trådte i kraft.
Som tidligere har elevernes køn, herkomst og uddannelsesniveauet hos forældrene stor betydning for elevernes resultater i de nationale test.