Wall Street Journal vil kapre læsere fra New York Times i intensiveret konkurrence.
Konkurrencen bliver mere og mere skærpet mellem USA's aviser, og erhvervsavisen Wall Street Journal er nu begyndt at udkomme i New York med en lokal udgave, som skal kapre læsere fra The New York Times.
- The New York Times har været stagneret i over et årti, og der er en klar efterspørgsel efter en konkurrent, siger Wall Street Journals chefredaktør, Robert Thompson.
- New York er en by med kosmopolitisk historie, med lidenskaber. Vi vil afspejle byens virkelige kompleksitet, understreger han.
Wall Street Journal er en del af News Corporation, som ejes af mediemogulen Rupert Murdoch. Samme selskab ejer også aftenavisen The New York Post.
Ifølge den nye statistik over avisoplag er The New York Times, der er kendt som "The Gray Lady", gået 8,47 procent tilbage i oplag til godt 950.000, mens Wall Street Journal over et år er gået frem med 0,5 procent til et oplag i dag på 2,09 millioner.
I New York har The Times dog været avisen med de fleste læsere i næsten 160 år.
/ritzau/AFP