Det var ment som Boeings nye guldæg, men der har været tale om en hård - og særdeles dyr - fødsel.
Nu kommer den amerikanske flyproducents 787 Dreamliner dog på vingerne igen.
Dreamliner-flyene har været parkeret på værkstedet siden januar, hvor defekte batterier brød i brand i to af de nye letvægtsfly.
Lørdag tager Ethiopian Airlines som det første luftfartsselskab igen Dreamlineren i brug, når passagerer skal fragtes fra Addis Ababa til Nairobi i Kenya, skriver BBC.
Ifølge Boeing har 300 ingeniører arbejdet i omkring 200.000 timer på at få gjort bugt med problemerne. I sidste uge godkendte de amerikanske luftfartsmyndigheder det nye batterisystem.
De nye batterier er mindre varme under drift på grund af et nyt ventilationskredsløb og er samtidig placeret i lukkede stålbokse.
Flyveforbuddet midt i januar kom, efter at to lithium-ion-batterier viste sig at være defekte i to af flyene.
En kortslutning udløste en brand i en parkeret 787'er i Bostons Logan-lufthavn, mens brand i et batteri tvang en anden Dreamliner til at nødlande i Japan.
Episoderne medførte, at alle 50 Dreamliners i drift fik et verdensomspændende startforbud 16. januar. Det vurderes at have kostet Boeing 600 millioner dollar og har tvunget flere flyselskaber til at lease alternative fly.
Boeing nåede at levere i alt 50 Dreamliner-fly, og parkeringen af flyene har været et hårdt slag for flyproducenten, som har satset massivt på letvægtsflyet i kampen for at spare på de dyre dråber brændstof.
Norske Norwegian er et af de selskaber, der har bestilt Dreamliner-fly fra Boeing. Det er planen, at flyene skal indsættes på Norwegians nye langdistanceruter.
/ritzau/NTB