EU-Kommissionen har bedt den kinesiske handelsplatform AliExpress om at fortælle, hvad selskabet gør for at beskytte forbrugerne mod ulovlige produkter som falsk medicin.
Det skriver kommissionen i en pressemeddelelse mandag.
Forespørgslen sker under reglerne i Loven om Digitale Tjenester (Digital Services Act).
- Digital Services Act handler ikke kun om hadtale, misinformation og cybermobning.
- Den er også til for at sikre fjernelse af enten ulovlige eller farlige produkter, som sælges i EU via online-handelsplatforme, siger Thierry Breton, som er EU's kommissær med ansvar for det indre marked.
AliExpress har indtil 27. november til at komme med et svar. Kommissionen vil handle derefter.
Helt konkret efterspørger kommissionen, hvordan AliExpress, som ejes af det kinesiske konglomerat Alibaba Group, vil handle efter reglerne om risikovurdering og foranstaltninger for at beskytte forbrugerne online.
Loven om Digitale Tjenester trådte i kraft 19. august. Platforme som AliExpress, Facebook og Instagram er omfattet, da de har mere end 45 millioner månedlige europæiske brugere.
EU har også sendt forespørgsler til Meta, TikTok og X om oplysninger om, hvordan misinformation tackles.
Hvis selskaberne ikke lever op til den nye lovgivning, kan de få bøder på op til seks procent af deres årlige omsætning.
Ud over Loven om Digitale Tjenester, er der lovgivning på vej i form af Digital Markets Act (DMA) eller Forordningen om digitale markeder, som træder i kraft 6. marts 2024.
DMA'en har blandt andet til formål at give flere muligheder og mere frihed til forbrugerne og virksomheder, som bruger techgiganters tjenester.
Her er det virksomhederne Apple, Microsoft, Amazon, Meta, der er moderselskab for blandt andet Facebook og Instagram, samt selskabet bag TikTok og Googles moderselskab, der skal indordne sig.
/ritzau/