Autoforhandler Gitte Enggardd, Volvo-Renault, er indstillet på, at værkstedet skal arbejde med tre forskellige prisniveauer.
dacia Når Renaults rumænske bilmærke, Dacia, dukker op hos de danske forhandlere sidst på sommeren, bliver det ikke kun til lave priser på indkøbssiden, men også lavere priser på værkstedet.
Den nye danske Renault-importør, der også står for importen af Dacia, udtrykte tidligere på året forståelse for, at Dacia-kunder ikke har lyst til at betale Volvo-priser på værkstedet.
Og det kommer de heller ikke til lokalt hos Bil Center Syd, der har fået Dacia-forhandlingen på Lolland-Falster.
- Vi er helt bevidste om, at der er stor forskel på en Volvo-kunde og en Dacia-kunde. Men det er ikke noget problem, for der er også stor forskel på en Volvo og en Dacia.
- En Volvo kræver meget specialudstyr til alt det elektroniske og en veluddannet medarbejderstab, mens en Dacia er meget mere enkel i konstruktionen. Da de fleste Dacia-komponenter er gennemprøvede Renault-ting, har vi både know-how omkring bilerne og det relevante værktøj på hylderne.
- Det betyder, at investeringen i både uddannelse og værktøj til et Dacia-værksted er meget begrænset - groft sagt er de fleste investeringer både købt og betalt. Derfor er det også rimeligt, at værkstedspriserne for en Dacia er lavere end for en Volvo, siger Gitte Enggaard.
Da en Volvo-kunde også kræver mere end en Renault-kunde, kommer Bil Center Syd til at arbejde med tre forskellige prisberegninger på værkstedet.
- Det bliver nu ikke det store problem, da de fleste reparationer til Volvo og Renault er til faste priser, mens Dacia formentlig mere bliver på timeprisen, siger Gitte Enggaard, der er spændt på, hvordan den rumænske bil modtages i Danmark.
- Den er et alternativ til en tre år gammel brugt bil, da der er tale om ældre konstruktioner og mekanik. Omvendt viser erfaringerne fra de lande, hvor Dacia har været et stykke tid, at forbrugerne er meget glade for bilerne, for med den gennemprøvede teknik kører de bare.