FT PRØVEKØRER Tvillingen, der er en hamrende praktisk bil
Citroën Berlingo/Peugeot Partner Tepee har mange kælenavne, der især retter sig mod bilens udseende. Og givet er det, at selv om Partner/Berlingo har fået nyt design, der har blødt det firkantede kasselook noget op, så vinder den aldrig en skønhedskonkurrence.
Men lige så givet er det, at den står forrest i køen, når der skal uddeles priser for praktisk anvendelse.
Den nye tvilling fra PSA er vokset i størrelse. 24 centimeter i længden (nu 4,38 meter), otte centimeter i bredden (nu 1,81 meter), uændret højde (1,8 meter) af hensyn til højden i parkeringsgarager samt 3,5 centimeter i akselafstand (nu 2,73 meter), hvilket giver formidable pladsforhold ved bagsædet.
Samtidig er bagagepladsen øget med 51 liter til 675 liter under hattehylden.
Vi har testet Berlingo 1,6 Multispace, som er midterste udstyrsniveau, til 230.000 kroner plus levering, og 1,6 (90 heste) HDi Comfort Plus til 240.000 kroner plus levering.
Og der kan være god grund til at vælge dieselversionen. Ikke fordi benzinmotoren er sløv eller larmer eller andet negativt, men ganske enkelt fordi Berlingo/Partner er en stor bil med et stort areal, der skal skubbes gennem luften. Til det arbejde er dieselversionen mere sparsommelig med de dyre dråber.
I benzinudgaven klarede vi et testgennemsnit på 10,7 kilometer per liter i en uge med blandet kørsel - men også uden speciel stræben efter det økonomiske - mens dieselversionen sluttede på 15,7 kilometer per liter. Dieselmotoren giver en mere rolig kørsel, fordi man kan klare sig med færre gearskifte.
Indretningen
Der er ingen tvivl om slægtskabet - Citroëns front er letgenkendelig.Foto: Mogens Thomsen
Tilbage til bilens indretning.
Den er født med fem døre - de to sidedøre bagtil er skydedøre og bagdøren er en stor - meget stor - bagklap.
Ind- og udstigning er let og ubesværet til alle fem siddepladser. Foran sidder man næsten som hjemme i lænestolen - der er god luft rundt omkring kroppen og sæderne støtter godt. Rattet kan justeres op/ned og frem/tilbage, så man kan indrette sig den perfekte kørestilling.
Ved bagsædet er der tre regulære siddepladser, selv om pladsen bliver en anelse trang over skuldrene, hvis der sidder tre granvoksne ved siden af hinanden.
Benpladsen ved bagsædet er god også, selv når personerne på forsæderne har kørt sæderne helt tilbage.
Bagagepladsen er enorm og læssehøjden er meget lav. Barnevognen, klapvognen eller hvad, man skal have med, kan uden problemer læsses ind. Med nedfældet bagsæde og til loft rummer tvillingen 3.000 liter.
Som udgangspunkt har Partner/Berlingo en sæderække med tre pladser på anden række, men man kan vælge at få tre enkeltsæder, hvor hvert sæde kan tages ud. Det betyder, at man kan have fire siddepladser med et par cykler stående i den ene side (eller i midten).
Det er svært at forestille sig en mere praktisk bil.
Til rolig kørsel
Der er nem adgang til det store bagagerum med en dejlig lav læssekant. Foto: Mogens Thomsen
Hvis man lægger vægt på dynamiske køreegenskaber bliver det en anelse mere problematisk.
Bilen står udmærket fast, den er komfortabelt affjedret og krænger ikke i svingene. Til gengæld virker den en anelse urolig i karosseriet på ujævn vej, og sidevind kan mærkes. Ikke så det er ubehageligt, men nok til, at man som chauffør holder lidt mere fast i rattet.
Hele kabinen er indrettet med et mål for øje: at være praktisk. Alle "huller" er udnyttet til fralæggerplads, hvilket de to "kældernedgange" bag bagsæderne vidner om.
Over den store forrude er der plads til en hylde, hvor vejkort og diverse papirer kan opbevares.
1,6 benzinmotoren fås i to udgaver - med 90 eller 110 hestekræfter. Den 90 hestes er koblet sammen med laveste udstyrstrin Advance, til Multispace yder motoren 110 hestekræfter ved 5.750 omdrejninger per minut og har et maksimalt moment på 147 Newtonmeter ved 4.000 omdrejninger.
Det rækker til en tophastighed på 170 kilometer i timen og en 0-100 tid på 13,5 sekunder.
Ikke just en sprintertid men nok til, at bilen uden problemer følger med i trafikken.
Støjbilledet er pænt lavt - især er det glædeligt, at vindstøjen er isoleret godt fra. Motoren høres kun svagt - man kan uden at hæve stemmen voldsomt snakke samen mellem for- og bagsæderne.
1,6 dieselmotoren fås i tre varianter - med 75, 90 eller 109 hestekræfter eller 175, 215 eller 240 Newtonmeter. Også i deiselversionen er støjen pillet godt fra.
Mangler en stjerne
Pladsen ved bagsædet er rigtig god. Bemærk de to ?kælderrum? i bunden af bilen. Al plads er udnyttet.Foto: Mogens Thomsen.
Bilens største "fejl" er EuroNCAP-testen, der kun gav fire stjerner. I Danmark er esp standard - det vil formentlig redde den femte stjerne hjem i crachtesten.
Sikkerhedsudstyret er ganske omfattende med esp med hill-holder (holder bilen et par sekunder, når bremsepedalen slippes ved hældninger på over fem grader), seks airbags (ikke knæairbag), seler og nakkestøtter på fem pladser, gode abs-bremser (ventilerede skiver for, skiver bag) og Isofixbeslag på de to yderpladser ved bagsæderne og højre forsæde.
Komfortmæssigt er der blandt andet aircondition, fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, el-spejle med varme, varme i forsæderne, ratbetjent radio/cd-afspiller og boardcomputer (ekstraudstyr i Peogeot), tonede ruder og armlæn på forsæderne.
Vi savner kun fartpilot - det kommer med på næste udstyrstrin, XTR, hos Citroën, mens det er ekstraudstuyr hos Peugeot.
Man køber ikke en Citroën Berlingo/ Peugeot Partner (eller tilsvarende biler) for skønhedens skyld. Med mindre man mener, at skønhed kommer inde fra. For i daglig brug er der ikke mange mpv'ere, stationcar eller 4X4, der når denne tvilling til kofangeren.
Citroën og Peugeot yder to års mekanisk, 12 års garanti mod rustgennemtæring og tre års garanti på lakken.
Midterkonsollen er let at overskue med gode informationer øverst. Gearstangens placering er et stort plus.Foto: Thomsen
Der e rikke for meget i instrumenthuset - men tallene i speedometret må godt være lidt større.Foto: Mogens Thomsen
Der er fint overblik over bilen og højt til loftet ved alle pladser.Foto: Mogens Thomsen
Der er let adgang til førerpladsen. Man sidder liodt højt med fint overblik over bil og medtrafikanter.Foto: Mogens Thomsen
Peugeot Pertner Tepee er blevet mere rund i linjerne.Foto: Mogens Thomsen