De lave brændstofpriser har måske sat udviklingen lidt i stå, men autoforhandler Leon Nielsen tror stadig på elbilernes gennembrud
Finanskrisen kan få skylden, og de lavere brændstofpriser kan få skylden for det manglende salg af elbiler, men ligegyldigt hvad, så tror jeg, at elbilerne får et gennembrud i løbet af få år.
Man kan jo ikke åbne et eneste bilblad uden at læse om udvikling af elbiler, siger autoforhandler Leon Nielsen, Breitenstein Biler, Mazda og i Nykøbing F., der sidste år tog hul på salget af elbilen Mega City og Multitruck.
- Vi får dagligt henvendelser på elbilen, og i løbet af meget kort tid kommer den første bil ud at arbejde her i området, fortæller Leon Nielsen, der ikke ser elbilen som en erstatning for en almindelig bil, men et supplement som bil nummer to eller tre.
- Mange vil gerne bruge elbilen som pendlerbil over lidt længere afstande. Det er den ikke beregnet til med sin rækkevidde på cirka 60 kilometer og en tophastighed på 64 kilometer i timen. Den er beregnet til bynær kørsel. Den forurener ikke, den ruster ikke og så er den gratis at have stående.
- Da jeg i 2007 besluttede at satse på elbilen, var der ingen finanskrise, folk havde råd til at eksperimentere. Brændstofpriserne var på himmelflugt, folk var på udkig efter alternativer. Det er de stadig, og derfor tror jeg, at elbilen snart får sit gennembrud. I takt med at salget af elbiler øges, vil der komme gang i en masseproduktion, og dermed vil priserne på bilerne falde. Lige nu koster en Mega City cirka 135.000 kroner.
- I den sammenhæng er det nok ikke Danmark, der kommer til at trække læsset, men for eksempel i England er der stor interesse for bilen, fortæller Leon Nielsen, der har stor tiltro til, at erhvervslivet og kommunerne snart vil investere i de små erhvervskøretøjer.
- Når vi snart skal til at lave CO2-regnskab, vil elbilen blive meget synlig som et middel til at nedbringe CO2-kontoen. Samtidig tror jeg, at både virksomheder og kommuner vil bruge elbilen til at markedsføre sig som "grønne". Leon Nielsen tog Mega City og Multitruck ind i forretningen i stedet for Suzuki, og trods den svære start for elbilen, har han ikke fortrudt det skifte.
- Jeg tror stadig på elbilens muligheder, og så har skiftet betydet, at vi nu koncentrerer os om Mazda, der er i en rivende udvikling. Mazda 2 sælger rigtig godt, Mazda 6 sælger godt, og i løbet af kort tid kommer der en ny Mazda 3, som vi også har store forhåbninger til.
- Foreløbig tegner 2009 lovende. Der har været mange interesserede i forretningen, vi har solgt pænt med nye biler - måske knap så mange som sidste år, men i et jævnt tempo. Vi har solgt biler til levering i juni, det er en dejlig fornemmelse, siger Leon Nielsen, der midt i december havde mørke forudsigelser for 2009.
- I dag må jeg erkende, at jeg ikke er så pessimistisk. Jeg forventede tidligere et salg på 125.0000 nye biler i Danmark i år. Det er lidt under middel, men rimeligt. Hvis man har sørget for at trimme virksomheden til de nye tider, Lige nu ser jeg tegn på et større salg, men markedet er meget, meget svært at læse.
Foreløbig ser januar god ud, men februar kan være en vanskelig måned med vinterferien. Leon Nielsen peger også på, at autoforhandlerne ikke har finanskrise. Hvis kunderne stiller med en udbetaling på 20 procent - ofte den brugte bil - er der ingen problemer med at klare resten af finansieringen.