Ingen katastrofer i Euro NCAPs seneste testrunde.
sikkerhed Syv biler har været gennem crash-test hos Euro NCAP, og det gav fire biler med fem stjerner - Audi A4, Ford Kuga, Seat Ibiza og Skoda SUperb - og tre med fire stjerner - VW Transporter, Hyundai i10 og Citroën Berlingo.
- Det er skuffende, at den franske PSA-koncern ikke opnår et bedre resultat, end tilfældet er med Citroën Berlingo/Peugeot Partner. Til gengæld er det positivt, at de danske importører tager sagen i egen hånd og udstyrer personbilerne med gardinairbags og det elektroniske stabilitetssystem, esc/esp, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.
Kort om de syv testresultater:
Audi A4: Der optrådte en ubetydelig deformation af kabinen i frontaltesten. Men adaptive airbags og sikkerhedsseler skabte sammen præcis den kraft, der skulle til for at holde kroppen på fører og forsædepassager i sikkerhed under kollisionstesten.
FDMs konklusion: Et fint resultat til en fin bil.
VW Transporter (T5): Den store VW-bus klarede for så vidt testen udmærket for så tung en bil og uden deformation af kabinen. Men strukturer i instrumentpanelet skabte fare for knæskader på såvel fører som forsædepassager samt mulighed for lårbensskader. Transporter ? internt kaldet T5 - blev ikke testet i pæletesten, idet de til denne test nødvendige gardinairbags er ekstraudstyr.
FDMs konklusion: Der er ikke gjort noget særligt ud af sikkerheden, men esc/esp er standard i Danmark.
Seat Ibiza: Seat har godt styr på kollisionssikkerheden i sine nye biler. Grafikken viser mange områder med gule farver, som i sig selv er et udmærket resultat, og i Seats tilfælde er den bagvedliggende karakter ikke langt fra grøn. For førerens brysts vedkommende er delkarakteren 3,920, og 3,995 er grænsen for grøn markering.
FDMs konklusion: En bil med fin kollisionssikkerhed, og tak for gardinairbag i Danmark ? og for god fodgængerbeskyttelse.
Citroën Berlingo: Resultatet for Berlingo gælder også for Peugeot Partner, i begge tilfælde kun for personbiludgaverne. Fodgængertesten kan ikke direkte overføres til Partner, der har en anden front. Berlingo opnåede kun fire stjerner ? og ikke engang særligt overbevisende. Der skal 33 point til fem stjerner, Berlingo fik kun 27. Kabinen var stabil, men instrumentpanelet viste risiko for skader på knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager.
FDMs konklusion: Et skuffende resultat. De fire stjerner betyder, at danskerne ikke får fradrag i prisen.
Hyundai i10: Resultatet af Euro NCAP-testen blev, som vi havde forventet, men ikke så dårlig, som vi havde frygtet. 10 point er for dårligt i frontaltesten, men i10 nåede dog at runde de fire stjerner. Bilen har ikke esp, den elektroniske stabilitetskontrol, som standard i alle modeller. Kabinen forblev intakt, men airbag- og sikkerhedssele-systemet er ikke godt nok. Beskyttelsen af førerens bryst måltes til at være svag. Yderligere viste instrumentpanelet risiko for skader på knæ og lårben på såvel fører som forsædepassager.
FDMs konklusion: Sikkerhedsmæssigt lever den indisk byggede Hyundai ikke op til FDMs forventninger.
Ford Kuga: Kuga fik fem stjerner, men et lille knips under næsen for skaderisiko på førerens underben. Dog ikke i en grad, så skaden bliver kommenteret af Euro NCAP. Derimod noteres det, at førerairbaggen ikke opnåede tilstrækkeligt tryk til at modvirke, at hovedet slog igennem og ramte rattet.
FDMs konklusion: Et ok resultat, airbagproblemet kan være en enlig svale.
Skoda Superb: Den nye udgave af Skodas flagskib klarede Euro NCAP-testen rigtig flot med 15 point i frontaltesten ud af 16 mulige samt fuldt muligt pointtal i sidekollisionstesten. Det gav et pointtal på 35 ud af 37 mulige. Et ekstra point kunne uden videre være opnået med en selealarm på bagsædet.
FDMs konklusion: Godt gået, Skoda!